Lösenord

torsdag, februari 20, 2014

Ett dygn i Linköping med grädde i näsan


Inte helt genomtänkt bokade jag förra veckan en liten tripp till Linköping, för att hälsa på min käre kamrat Redoy. Resglad och busskär åkte jag iväg tre timmar med bussen söderut. Ni kan ju i inlägget nedan beskåda hur den eskapaden såg ut, och hur ypperligt nöjd jag var. 


Emelie älskar att åka buss

Det var mitt allra första besök i den lilla (skadad av Stockholms ytkvantitet) staden och jag såg mycket fram emot att få se vad det var för ett ställe.

Eftersom vi inte hade en fast bostad att husera i, så var planen att göra staden mest hela dagen. 
Detta innebar att det blev lunch, massvis med promenader, fika...


Högsta prioritet var semelfika!
Vi fick gå till tre olika Ronaldo's för att hitta till det mest lämpliga, där vi till slut fick åtnjuta en riktigt maffig, fantastiskt god, gräddigt fluffig och lagom stor semla.




Vilka även ryktas vara "Linköpings bästa". Jag sätter inte emot, det var något av den godaste semlan jag smakat..!
Däremot har jag fortfarande problem med hur man äter en semla. 

Alltså, hur gör man utan att bli helt nedmosad med grädde?




Jag lekte alltså inte jultomte. Jag är faktiskt såhär dålig på att äta semlor.
Förutom att andas in hälften av grädden lekte jag "ett skepp kommer lastat" med Redoy (jag vann!!) och sedan hittade vi på annat skoj.

Bland annat kikade vi runt på universitetet vid sjukhuset, vi åt indiskt och sedan såg vi på bio med passande fikabröd. Det blev The Monuments Men (meh) och massa mys (mwhi!).

... Efter dagens överflödiga promenerade och konstant ätande traskade vi sedan från bion genom Linköping, med gigantiska, singlande snöflingor som mötte oss i mörkret.


Redoy och jag sade adjö i trapphuset, och jag begav mig in för att sova bortskämt bra hos min vän och bloggväninna, tidigare känd enbart som L*. (vilken nostalgitripp jag fick nu..)
Redan dagen efter var det dags för mig att åka hem, men innan bussens avgång hann vi med en frukostfika och en caférecension. Men det kommer till nästa gång.



4 kommentarer :

  1. ooh, vad myys! Vad roligt! Vad spontant! Vad häftigt! Det ser lite ut som Linds? Am I Right?

    Hoppas helgen nu blir lika fin som den spontana trippen =)

    SvaraRadera
  2. Svar: Hej va kul! Ska du också till Paris? Jag bor i det 16onde arrondisemanget och trivs huur bra som helst :)

    SvaraRadera
  3. Sv: Åh va kul! Jaa jag trivs jättebra i 16e, det är väldigt lugnt men samtidigt väldigt fint! Lycka till med att hitta familj, ska du åka med STS eller söker du familj på egen hand?
    På le pain quotidien så kan jag rekommendera deras yoghurt med granola och färska bär, våfflorna och sen deras sallader och tartines :) Det är inte jättebilligt men inte dyrt heller, yoghurten tror jag kostar ca 6 euro!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar äta semla med gaffel eller sked. Tycker om att äta det mesta på det viset! Förutom mackor...

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)