Lösenord

lördag, september 20, 2014

Parc du Buttes Chaumont

Denna fredag var jag äventyrslysten, ska ni veta, och mer än redo att försöka kryssa av en punkt ur min bucket list. Nämligen att besöka den omtalade parken Parc du Buttes Chaumont. Jag har fått uppfattningen om att det ska vara som en sagopark, med mycket kullar och dalar, vattendrag och vattenfall, broar och mycket växlighet.

Eftersom det fortfarande är sommarvärme i Paris, så klädde jag mig som följande.




Dessutom hade jag fått ett helt gäng tjejer med mig - vi Svenska Fransyskor från au pair-picknicken och filmkvällen.

Det började med att vi på vägen till parken stannade vi ett litet boulangerie, och de hungrande köpte med sig lunch.




Alltså. Bakelserna i Paris alltså. Det är inte ens verkligt. 




Sedan kubbade vi vidare, med våra nödvändigheter i famn. Här nedan skådar ni Maria och sedan Nora, som kikar fram bakom en trädstam.




Till slut hittade vi in till parken.




Där vi letade efter ett bra ställe att slå och ned och slå picknick-läger. 




Det tog inte allt för lång tid, och här nedan skådar ni två sköna, blonda bönor; Johanna och Lovisa.
Johanna åt en het hund och Lovisa var besviken för hon hade för mycket kyckling och för lite choklad, tydligen. (Paris-problem, ni vet).




Lina var också där, och hennes problem var att chokladbakelsen var för god. Och för mäktig. Jobbigt.




Givetvis var jag där, och fick äran att sitta bredvid Nora. Den här bilden är skamlöst tjuvad av Lina.




Här under har jag lånat en bild av Johanna, som hon tog på hela bunten (förutom sig själv). Men den blev inte illa, trots bristen på hennes strålande närvaro.



Därefter bestämde vi oss för att ta en promenad runt i den, påstått, sagolika parken.... Och oj oj oj.




Kullar och dalar var minsann inte allt, med grönt gräs, olika sorters träd, höjder och stup, sjöar och bäckar, floder och träbroar och...
Jag vet inte vad!

Bland annat hittade vi upp till en liten kupol, som hade en fantastiskt utsikt över Paris. 






Svenska fransyskor spanar ut över Paris.




... Sedan utforskade vi vattenfallet. Det var inte mindre mäktigt, det heller.






Här har även smygfotaren Maria varit i farten, och lyckades få en bild på två promenerande kompanjoner.




Efter promenaden började klockan ticka och snart skulle våra au pair-scheman sätta igång. Det var dags att dra sig tillbaka för att hämta barnen, och jobba den sista eftermiddagen för veckan (för de flesta av oss).



Men nu i efterhand. Wow. Vilken park. 

Jag är så nöjd över att jag åkte dit, och ser fram emot att besöka den fler gånger. Många gånger. Den kändes till och med mer sagolik än jag i fantasin målat (och jag är rätt bra på förväntningar!). Dessutom fick jag ju kryssa av det från listan; äntligen.


#10: Besöka Parc du Buttes Chaumont - check! 


8 kommentarer :

  1. Härlig park... Och vackra bilder i gräset när solen lyser i håret.

    Här i Sverige har det blivit lite kyligare nu.

    SvaraRadera
  2. Vad myyys! Också roligt att se att det funkar så bra ihop med ett stort tjejgäng.
    Visst berättade jag om min kollega från Paris? Det enda han saknade med Paris var ju just bakelserna o baguetterna. Det kan socker-galna jag verkligen förstå efter dina bilder! Här är bakelserna... hmm... det gäller att hålla tungan rätt i mun då man väljer om man säger så. Annars är risken stor att man får en torr kaka som inte går att äta utan grädde/vaniljsås. Men den serveras utan.

    SV: Jaa, du kan se Markoolio också via hemsidan tror jag =) Haha, vi får jobba på känslomongo-biten ihop. Kan inte jag gå i behandling hos dig förresten? Eller är det inte psykologer som har hand som sånt? Annars går vi till min pappa, han är verkligen superbra på trafik-aggressivitet!

    SvaraRadera
  3. Det var så underbart, och du lyckades beskriva vistelsen så bra! Precis som den var.

    SvaraRadera
  4. Emelie, det är så sant som det är sagt, jag svär vid en burk Cookie Dough! Jag har SÅ många historier om min familj och våra upptåg/båtsemestrar/äventyr/resor/missöden. Svensson-Svensson är inte alls taget ur luften. Krydda det med familjen Andersson (Håkan, Sune, Rudolf c.o.) så har du oss i ett nötskal! Såhär i efterhand är det jätteroligt att skratta åt. Men där och då var det inte lika lustigt alla gånger.

    Nej, boulangerier är nog typsikt Paris:iskt. Däremot har vi obegränsat med italienska gelaterior och många små Bäckerei:er. Det är inte fy skam det heller :)

    Var anmäler jag mig till fikakursen… Eeh, jag menar såklart trafikkursen?

    SvaraRadera
  5. Underbar park, som gjord för piquenique och inte alltför dålig kondition ;-) En varm sommarsöndag är gräsmattorna packade med lunchande parisare!

    SvaraRadera
  6. Åh du skriver så fint och gulligt Emelie! Blir alltid så smickrad haha! Och tack igen för i fredags. Det var riktigt fint.

    SvaraRadera
  7. teruko: Har du varit där mycket? Den är ju verkligen sagolik.. Men går det verkligen att täcka dessa gräsmattor?! Vissa är så branta att man praktiskt taget rullar nedför dem.

    Ps. När var det du skulle iväg och lämna svenska matvaror till din franska vän? ;)

    SvaraRadera
  8. Hahhaha, alltså jag... Hhaha fina bilder (ifall man räknar bort de på mig). Men var en superhärlig dag verkligen! :) Får hoppas att vi gör om den flera gånger!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)