Lösenord

tisdag, november 25, 2014

Promenad i 9e arrondissemanget

Eftersom jag har det lite som ett mål att vandra i alla Paris tjugo arrondissemang, så tar jag vara på tiden jag är ledig. Att promenera är bland det bästa jag vet, och jag kan göra det i timtal, timtal, i rätt miljö. Och just nu vågar jag mig påstå ha världens mest vackra miljö att promenera i.

Efter skolan en torsdag så tog jag métron bort till n'importe où, för att promenera i 9e arrondissemanget. Det såg lite ut såhär.
















ALltså gud. Det är inte nådigt, så vackert alla fasasder är. Jag får verkligen inte nog.

Precis som att jag fortfarande flippar ur när jag ser någon boende luta sig ut från sin franska balkong och betrakta gatan nedanför. Då blir jag så avundsjuk att jag muttrar för mig själv att "c'est pas juste! c'est pas juste!" och förbarmar mig även att jag inte har en permanent bostad här.

Nej, om det så inte ska fixas, alltså. Någon gång innan jag dör.

2 kommentarer :

  1. Kanske en ny punkt för din bucket-list; ha en egen lägenhet med fransk balkong i Paris?
    Verkligen supervackra fasader! Är det sa att 1:a arrondissemanget är det mest centrala osv? Hur manga finns det totalt? Finns det stadsdelar som man helst "bör undvika"? Nagra hidden treasures, stadsdelar som ofta glöms bort pa weekendresan men som man borde besöka? Vilken är din favvodel? O i vilken del bor du?

    SV: Absolut, ska se om jag inte kan fa upp ett upplägg pa det temat =) O nästa gang du är i himmelriket (= den där söta butiken, i dubbel bemärkelse) maste du fota mer o mata oss bloggläsare med ögongodis ;-)

    SvaraRadera
  2. Åååh, så himla vacker bilder på en himlans vacker stad.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)