Lösenord

söndag, november 16, 2014

L'Arc de Triomphe et la raclette

På fredagen så vaknade jag och Redoy i lagom tid för att åtnjuta en äkta fransk brunch - en sådan som numera är en av mina goda vanor.
Tittar ni noga kan ni skåda en liten tomte i höger övre hörn. Sällan skådad, nyvaken sådan.




Efter brunchen tog vi oss ut på en promenad, under vilken hela Paris låg under ett stort regnmoln. Det gjorde emellertid bara att det kändes ännu mer som vanligt, eftersom - ja! - Paris är ju inte känt för att vara en torr stad, precis.




Idag hade vi planer på att bestiga den här jätten, och även mitt favoritmonument. Nu har jag redan varit uppe på toppen flertalet gånger, men det är en utsikt som är alldeles utsökt.




Som ni ser. Otvivelaktigt det vackraste jag sett av Paris.




Inte bara skådar man Eiffeltornet, utan även längs hela Champs-Elysées, Notre Dame, Hotel des Invalides och Sacre-Coeur. 




Vi var glada över att få ta del av det, tillsammans, alldeles där uppe. 




Romantiskt som attan och dessutom var det nästan folktomt - det hade ju regnat hela förmiddagen.




Efter den magnifika utsikten tog vi en promenad hem, på den gata som ni skådar till vänster på bilden ovan. Det var en otroligt nyttig promenad under vilken jag och Redoy diskuterade och utvärderade vår relation, vårt öppna förhållande, och därtill omvärderade hela vår situation. Vi kom fram till massor av nya insikter, och har nu beslutat oss för att ta steget längre....

Det var en otrolig lättnad att få ha det samtalet, och vi hade förnyad kraft när vi tog oss iväg för att hämta upp småpojkarna. Tiden passerade snabbt, och snart kunde vi bege oss mot middag.




En välbekant ost-älskande restaurang som jag fullständigt avgudar, och där satt vi och skulle uppfylla #25 på min bucket list.

Här spexar vi lite innan vi får in maten.






Vilket var... Raclette!
Alltså smältande ost ned på en tallrik, tillsammans med stekt potatis och diverse charkuterier.




Alltså ni ser ju.




Det var helt skamligt gott, om jag får säga min sanna mening. Vi åt hela osten, och var så sjukt mätta, nöjda och glada efteråt. Nog bland den godaste franska rätt jag någonsin ätit. Det är ju som fondue - fast lite mer pill och lek med maten. Och det uppskattar man väl alltid, inte sant?

Nä, detta kommer jag utan tvekan göra om, för det var helt förfasligt gott.

#25: Äta raclette - check! 

Därefter traskade vi hemåt i Paris-mörkret, men inte innan vi hann inhandla...




Obligatorisk efterrätt: Glass. Trots at vi båda var mätta så att det räckte och blev över, så var det otroligt mysigt att få gosa ned sig under täcket, se på Paradise Hotel och gräva skeden i en bytta glass.

Så slutade vår andra dag.

4 kommentarer :

  1. Raclette är gott, men jiesses vad osten luktar starkt! En väska som jag bar hem osten i (dock opastöriserad ost, tror den luktar lite starkare) luktar fortfarande, 3 år senare, ost!
    Ska bara påpeka att raclette är en schweizisk rätt i grunden ;-)

    SvaraRadera
  2. Underbart! Älskar Champs-Elysées. Det är så otroligt vackert.

    SvaraRadera
  3. Ååhhh! Vad heter den restaurangen?? :D Så gottttt.

    SvaraRadera
  4. Åååh ser helt underbart ut! Triumphbågen, kärlek och massa mat -åååh ryser vid tanken!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)