Lösenord

måndag, januari 12, 2015

Burgare med en snörvlande sjukling

Lördagen kastades om på ända, och efter lite simlektion och ett träningspass så stod sedan en dejt på kvällsagendan. Detta gladde mig något oerhört, då jag för första gången någonsin fick äran att bära kjol i januari. Och magtröja dessutom! Många premiärer.




Planen var en lugn och lunkande promenad i ett vårvarmt Paris, men när staden sedan började trilskas med mig med både regn och rusk (så att till och med paraplyet vändes ut och in) så bestämde jag mig för en busstur. En lång sidan.




Jag älskar att åka buss. Det har jag gjort ymnigt i Stockholm, och nu tog jag möjligheten att utnyttja detta intresse i Paris. Jag tog ett varv med busslinjen, och satt totalt 1,5 timmar med podcasts i öronen.

Till slut var det tid att möta upp min kvällsdejt. Jag fann honom snörvlandes och beklagande hemma hos sig - under natten hade han råkat ut för en riktig förkylning. Vi bestämde oss för att råda bot på den med en burgare!




Detta nya hamburgerhak hittade i snabbt i ett av Paris turisttätaste områden, och där gick vi in och beställde varsin kvällsburgare.




Och ja, den må inte se mycket ut för världen, men den fick faktiskt en 6.2/10! Nog för att brödet ser blekt och tråkigt ut, så var det otroligt fluffigt, mjukt och saftigt. Oväntat gott!

När dejten klappade sig på magen efteråt och sade "nu skulle jag allt kunna gå för en dessert..!" så övertalade jag honom snabbt för
en nattcrêpe.

Det hela slutade i en skrattfest när jag som vanligt fick nutella över hela ansiktet (jag har en gåva när det kommer till att trycka ansiktet i fyllda pannkakor - jag är rent ut sagt en naturbegåvning!) och han inte kunde ta ett ord jag sade på allvar. Han insisterade på att ta en bild för att visa mig exakt hur löjlig jag såg ut. Som en svensk, kvinnlig Hitler med nutella-mustasch.




Planerna på att spela biljard gick i spillror när puben var helt full av lördagsglada öldrickare som lade beslag på alla biljardbord, så vi gick hem till honom och såg på film istället.

På morgonen vaknade vi - han aningen mindre snuvig, och jag lovade mig bättra hans baciller med lite frukost. Jag ställde mig och stekte amerikanska pannkakor med extra vanilj.




Trots att han tyckte dessa räckte gott och nog insisterade jag på en croissant, så det fick jag mig en. En riktig monster-croissant!




Med lite youtube-tittande åt vi frukosten och pratade om veckan som komma skulle (vi båda får besök av vänner - min bästa vän Marieke kommer till exempel torsdag-söndag!!).

Sedan fick jag mig en kyss adjö-på-ett-tag och gick in i den gnisslande hissen för att fara hemåt. 
En himlans underbart dejt.


3 kommentarer :

  1. Men aah vilken helt underbar date! Da asyftar jag youtube-tittande frukost, pannkakor, burgare, film, skrattfest, ja allt! Var det en ny date eller den "gamla" hamburgedate:n?
    Hoppas nu bara att inte du ocksa blir förkyld!

    SV: det har ju varit heldött för mig pa date:ing-fronten sen piloten sa jag är jätteglad nu att det händer ngt. Är sa himla dalig pa det där med att „spela spelet“, sa tack för dina tankar, du har sa rätt, det är ju bara nu man „har chansen“.

    Älskar din kommentar om grönmögelosten, klockren!

    Jag saknar Blodpudding och isterband. Och Karl Fazer och lösvikts/naturgodis. och Singoallakex. Och Keldas vaniljvisp, egentligen mejeriprodukter över lag, utbudet här är inte detsamma. O da jag är i Sverige finns det saker jag saknar fran Österrike. Aldrig ska man vara nöjd ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig dejt och vad söt du är med nutellan i ansiktet!
    Plus att dina amerikanska pannkakor ser ut som världens 8:e underverk!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar dejt de låter som. Och du, du är bara för söt med ansiktet fullt av nutella:)

    Jag var i Paris under nyår faktiskt. Får man fråga vart i denna underbara stad du håller till?

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)