Lösenord

lördag, april 25, 2015

Glassrecension: Ben & Jerry's Blondie Brownie

Core-glassarna har ändå funnits ett tag i Sverige, och jag kommer ihåg hype:n som följde när de väl släpptes. Blondie Brownie var den som jag var mest sugen och därmed först med att testa, och sedan dess har jag ätit den en tre/fyra gånger. Tack vare efterfrågan så tänkte jag ta mig en djupdykning ned i denna glassbytta, för att reda ut aspekter av både blond och brun.


Ben & Jerry's Blondie Brownie
Chokladglass med browniebitar, vaniljglass med blondiebitar och en salt karamell-core





Smak: 4/10
Vaniljglassen smakar bekant vanilj. Chokladglassen smakar starkt, rikligt, mörkt. Browniebitarna är aningen mindre än i Chocolate Fudge Brownie-glassen, men de smakar likvärdigt. Blondiebitarna finner jag tyvärr aningen torra och små, och urskiljer sig inte märkbart. Stjärnan i denna bytta är karamellsåsen, som med sin salta karaktär verkligen gör skillnad! Jag följde core:n hela vägen ned till botten innan jag tog uti med resten.

Utseende: 3/5
Man måste erkänna att core:n i mitten gör sitt för utseendet. Den ser genast med krämig, god och härlig ut. Sedan så är kombinationen med både chokladglass och vaniljglass en trevlig ögonprydnad.

Tillgänglighet: 3/5
Den finns inte i alla affärer; nej. Vissa har redan börjat byta ut den mot nyare sorter och de oersättliga klassikerna, men i vissa butiker finns den ändå kvar.

Upplevelse: 4/10
Jag vet inte vad det är, men det är något som inte alls fungerar för mig. Kanske finner jag att chokladglassen är lite för stark, att vaniljglassen är lite för tam och att de inte alls fungerar väl tillsammans. Blondie-bitarna är lite tråkiga och jag känner att glassen är en bipolär version av mina föredragna favoriter Chocolate Fudge Brownie och Cookie Dough (men utan mina älskade kakdegsbitar). Tyvärr är det bara karamellsåsen som jag avgudar.


Totalt: 14/30


Så med detta hamnar glassen på ett betyg strax under medel - en glass jag inte aktivt köper (med alla andra gudomligheter i samma frysfack!), men som jag absolut kan äta med nöje om den så råkar finnas där.

3 kommentarer :

  1. Hmm, torra och små brownie-bitar är sannerligen ingen hit i en brownie-glass. Jag är ett stort fan av choklad, i alla möjliga former... utom just glass. Så denna har jag aldrig brytt mig om att smaka. Denna recension ökar väl inte suget heller direkt. Tur då att det finns många andra sorter att hugga in på ;-)

    SvaraRadera
  2. Tack för recensionen! :-D Får se om jag ger den en chans själv, mina favoriter (peanut butter cup... *drooool*) tillhör ju egentligen inte core-ensemblen (men just den har jag varit nyfiken på) :-). Tack för en bra blogg i övrigt!

    SvaraRadera
  3. Karin: Mitt nöje, Karin, tack för önskemålet! Testa och återkom i så fall med vad du själv tycker :D

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)