Lösenord

onsdag, april 08, 2015

Pique-nique vid Seine och sommarlägenhet

I måndags hade jag världens bästa annandag påsk. Jag skämtar inte. Nej, jag gör verkligen inte det. Min första påsk i Paris, och jag carpade som bara den! Jag började dagen med en förmiddagspromenad i vårsolen.. Och helt plötsligt kom det bara över mig: "Det är så fint väder! Varför inte ha en pique-nique vid Seine?!".




Sagt och gjort, jag traskade glatt hem och förberedde pique-nique-nödvändigheter, köpte varmt färsk baguette från boulangeriet och kakor från matvarubutiken. Sedan bar det av till Quai d'Orsay med en stor ryggsäck.




Turen var med mig, för jag hittade en perfekt, ledig bänk mellan två stora träd. Solen sken ymnigt och det var nästan lite för varmt, men under trädens glesa små ljusgröna blad fick jag mig ändå lite skugga. Då och då fick jag besök av en uppfriskande vindpust, och glada turister och hurtiga mortionärer joggade förbi.




Jag plockade fram mitt nödvändigaste; bröd, ost, skinka, kakor och dryck... 




... och korsord, såklart!




I två timmar satt jag och myste på min filt på bänken, uppskattade omgivningen runt mig, skrev lite i min dagbok och var bara... så förnedrans lycklig. Verkligen. Det var den perfekta pique-niquen, i det perfekta vädret, på den perfekta parkbänken, i den perfekta staden...

Dessutom fick jag ju göra något jag sett fram emot länge..

#21: Ha pique-nique vid Seine - check! 




Jag fortsatte sedan min promenad med ryggsäcken betydligt lättare, och besökte vrår och hörn i de latinska kvarteren... Kring fem timmar traskade jag omkring, till dess att klockan slog 19:30 och jag skulle på en lägenhetsvisning..

... För en lägenhet som jag eventuellt skulle hyra i sommar.
Jag och tjejen som hyr lägenheten klickade direkt, och vi kom överens om datum och pris på momangen! Jag var mer än vrålnöjd, och vi skakade hand direkt. (Lite mer om lägenheten kan jag berätta senare, om ni är intresserade?).

Skuttig och glad tog jag mig därefter till crêpeståndet i närheten, och beställde mig en nutella-crêpe, för att fira.




Äntligen kunde jag råda bot lite på min ångest inför att återvända till Sverige, och glädjas över att få stanna en extra sommar där jag är som allra lyckligast.


9 kommentarer :

  1. Åh jag blev alldeles lycklig i magen av det här inlägget! Fy så underbart! GRATTIS! Och självklart vill vi höra mer om lägenheten!! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar dag! och GRATTIS till lägenheten! Saaa kul! Kanske du kan hitta ngt caféjobb eller dylikt i Paris?

    SvaraRadera
  3. Får ju lite ont i hjärtat för det låter/ser så underbart ut. Åh... Stort grattis till lägenheten!

    Kram

    SvaraRadera
  4. JA, VILL HÖRA MER OM LÄGENHETEN!!! Grattis, vad kul!!!

    SvaraRadera
  5. Grattis, grattis! Så himla kul för dig att du kan stanna över sommaren! (Då kanske vi faktiskt kan ses, som du föreslog? Vi är där 21 juli - 4 augusti. En promenad eller pique-nique kanske?) Blir alldeles sjuk när jag ser dina foton, sannerligen tur att jag får återvända snart...
    PS!
    3 Ben&Jerry´s är införskaffade. Ska bjuda gäster nästa vecka :-)

    SvaraRadera
  6. Åh, grattis till lägenheten! Du måste berätta mer :)

    SvaraRadera
  7. Åh, vad ni alla är fina!! TACK för era kommentarer - mer info om lägenheten kommer laddat snarast!

    teruko: Jag vill MER ÄN GÄRNA ses för en promenad eller en pique-nique. Det vore supertrevligt! Och du... Ge mig recensioner på glassarna sedan, jag vill se vad jag är upphovet till här.. ;) Jag är så nöjd över att jag inviger dig i min underbara glassvärld.

    SvaraRadera
  8. Strålande! Då hörs vi närmare om detta på något vis när Parisresan närmar sig.
    Gästglassarna är ditt sista fynd, kanelbulleglassen. Ska göra ett försök till utvärdering :-)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)