Lösenord

onsdag, juni 24, 2015

Spansk burgare och bacon-brunch

Lunchdejter i all ära, men jag föredrar faktiskt kvällsdejter. Denna dag var jag lite krasslig och hade råkat ut för (ännu) en förkylning, men det verkade inte avskräcka min fransos, inte! Han bjöd över mig trots detta "bien-sûr ;)" och jag kände att jag hellre snorade i hans sällskap, än helt själv.

Men jag orkade inte klä upp mig någorlunda, så det blev såhär.




Jag tog en lugn bussresa genom Paris, som är ett favoritbestyr. När jag klivit av bussen valde jag att ta en avstickare till Jardin du Luxembourg (bara stenkastet ifrån) och kika ut över slottsparken.




Och här har vi utsikten av mig under samma tillfälle. Jag kände mig rätt vacker alltså.




Jag blev mött i dörren av honom storleendes, och jag blev så glad av att se honom igen. Inte långt därefter satte vi på oss promenadskorna för att ta oss ut i Paris, och till vårt #26 hamburgerhak. Det såg exakt ut som på bilden nedan.




Men när vi kommit in, fått ett bord och slagit oss ned blev vi allt häpna. Det var ju inte alls ett hamburgerhak - det var numera ett spanskt ställe som fokuserade på fajitas och chili con carne och guacamole och hela det kalaset. Mycket underligt!

Som tur var fanns det en burgare på menyn, så vi förberedde oss på att recensera den istället.




Men burgaren var ingenting att hurra för. Den var liten, med alldeles för mycket rinnande sås, rå lök och osmaklig majonnäs på sidan om. Dessutom var pommesen små och smaklösa. Vi satte båda ett riktigt lågt betyg, och försökte muntra upp varandra med att säga att det är bra att sprida ut betygen inte.

Sedan tog vi en promenad hemåt. Och oj - vilken promenad det var. En promenad där vi skrattade, smånuffades, sjöng och dansade, retade varandra och diskuterade magin med Paris. Bilden nedan tog fransosen och skickade sedan till mig med bildtexten "pour ton blog" (till din blogg), så allt cred går till honom!




Som sagt. Fransosen älskar att ta bilder, men avskyr att vara med i dem. Håhåjaja.

Eftersom vi var långt ifrån mätta efter mini-burgaren på det spanska stället, så var det inte svårt att få med honom till crêperiet. Han menar att han aldrig ätit så mycket crêpes som han har med mig, trots att han bott i Paris i fem år nu.




Så tittade han på medan jag tog crêpes-selfie.




Hemma hos honom lät han mig blogga, vi tog det lugnt i soffan, hånglade och hade det bara vansinnigt bra. Men jag kunde inte hjälpa att se fram emot morgonen, eftersom jag planerat....

... En pang-brunch!




Medan jag tvingade franosen ligga kvar i sängen stekte jag äggröra, bacon, halloumi och gräddade amerikanska pannkakor med chokladbitar och hasselnötter. Till det serverades nutella, karamellsås, sirap och smör.

Fransosen började pipa bara några minuter efteråt, från sängen, att det luktade pannkakor (han anade vad för stordåd jag hade i tankarna) och verkade bli mycket imponerad av buffén jag dukat fram. Vi lyckades sluka allt inom en kvart, faktiskt.

Efter lite mer pussar, hjälp med engelskan (han övar duktigt!) och arbete med hans nya hemsida, så var det dags för mig att bege mig ut. Med flera dejter redan planerade såg jag fram emot de kommande dagarna med stor entusiasm (speciellt förhandspremiären!).


2 kommentarer :

  1. vad härligt att promenera hem sent och det fortfarande är ljust ute! Trist att burgaren inte var så mkt att hänga i julgranen. Knasigt med såsen! å andra sidan vet jag att många i Jkpg skryter om Jkpgs kebab-pizza, som fullkomligt dryper av kebab-sås. Säg det till en italienare liksom!
    Hamburge-fail:en tycks du ju kompenserat bra med frukosten! (...Dock hade jag nog bara gillat pannkakorna då varken äggröra, halloumi eller bacon går hem hos kräsna mig).

    På tal om ngt helt annat; använder du linser de dagar du inte har dina coola glasögon? Är du närsynt eller översynt?

    SvaraRadera
  2. Vilka megafina glasögon du har!
    Tråkigt att hamburgaren var trist, hoppas att crêpesen var bättre!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)