Lösenord

tisdag, augusti 04, 2015

Min första franska roman

Så var det gjort. Jag vet egentligen inte hur det blev gjort, men det är gjort. Och jag förstod. Och jag log. Och jag skrattade. Och jag rynkade bekymrat på ögonbrynen. Men det var ju bara på grund av just det - att jag förstod.


För jag har läst min första roman, på franska!
#7: Läsa en fransk roman - check! 




Boken heter La femme au carnet rouge (Kvinnan med den röda anteckningsboken) och är skriven av Antione Laurain.




 Det är även samma författare som skrivit boken Chapeau de Mitterand (Presidentens hatt) som jag fick i julklapp av min syster. Direkt när jag såg den i bokhandeln, ett efterföljande verk av författaren som beskrivit Paris så vackert för mig, så var jag tvungen att köpa den.




Boken är lite i samma stuk som denne jag fick av min syster, och det gjorde att jag älskade den än mer! Boken handlar om en kvinna som blir bestulen på sin väska, som sedan upphittas av en man som blir helt förälskad i denna kvinna, tack vare det hon skrivit i en röd antecknigsbok. Resten av historien förtäljer hur han gör allt för att finna denna mystiska kvinna, om vilken han bara har ett förnamn...

Jag läste lite då och då efter mitt första halvår, och det tog totalt två månader innan jag var klar. Jag kände mig aldrig stressad när jag läste, och trots att enstaka ord inte fanns i min vokabulär sedan tidigare, så förstod jag kontexten av allt och njöt av att se de franska orden spela på sidorna. Dessutom var den lättläst.

Men trots det är jag så nedrans stolt. Tänk, min första franska roman utläst.

1 kommentar :

  1. Det låter ju som Amelie från Mont Mantie lite grann, en såndär fransk feelgood-kärlekshistoria. Eller som du och din lapp på caféet häromsistens. Jag läser nästan bara böcker på tyska och inbillar mig i alla fall att det är bra för språkinlärningen. Dock känner jag att jag tappar engelskan lite. Hur känner du med det? kan du växla från franska till engelska utan problem eller dyker det plötsligt upp franska ord då du vill säga ngt på engelska?

    SV: I knooow, hatten av till fransmannen, jätterolig film ju! Älskar alla referenser till tedrickande, konspirationsteorier om månlandning, Beatles osv osv.

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)