Lösenord

lördag, november 21, 2015

Familje- och parterapi är min framtid

I onsdags hade jag en finurlig lunchträff, med min föredetta handledare från praktiken!
Året innan jag flyttade till Paris hade jag nämligen ett halvårs praktik på en familje- och parterapiklinik, och där jag främst umgicks och togs hand om av en av deras kompetenta terapeuter. Vi har inte setts sedan slutet av praktiken, men nu hade vi bokat lunch.

Eftersom jag har mycket mer fritid än vad min föredetta handledare har, så möttes vi i Sollentuna Centrum.




Jag var kalaspepp på att träffa honom! Vi har haft så givande psykologiska diskussioner, pratar om olika fenomen och om interaktionen i terapirummet när man har mer än bara en person att behandla...




Sollentuna Centrum har för övrigt exploderat sedan jag bodde här som liten knotte. Jösses - flera våningar, så pampigt och så himla många butiker och restauranger. Då tänkte jag på Lovi (varken på tal om explosioner eller pamp, bara att hon brukade bo här och jag saknar henne <333)




Min föredetta handledare föreslog restaurangen Garden, som låg högst upp i en lummig växtdjungel. 




.. Och som dessutom är en kombinerad trädgårdsbutik.




Jag och min handledare slog oss ned, jag beställde dagens soppa och min handledare tog en lite stadigare köttfärslimpa.
Sedan satt vi 1,5 timme och diskuterade olika relationsfenomen, min syn på polyamori, sexdrift och olikheter av sexuella begär i relationer, hur man hanterar olikheter i emotionell kompetens i förhållanden, huruvida skillnader mellan könen är socialt eller biologiskt, och så vidare, och så vidare...

Jag kände mig så bildad, och tyckte diskussionerna var så otroligt stimulerande. Mitt intellekt gick på högvarv, och jag tyckte det var så vansinnigt trevligt.

"Det här får vi göra, några gånger då och då!" kom vi båda fram till, innan han gav mig en kram vid pendeltågsstationen och jag känner att familjeterapi, och parterapi är bannemig min framtid.

2 kommentarer :

  1. Era samtal lät så intressanta!! Hade varit jätteroligt ifall (förstår om det är för personligt för er och ni inte vill), du skulle vilja dela med dig av vad ni kom fram till eller hur tankarna gick fram och tillbaka kring de olika ämnena. Tycker det lät som så intressanta ämnen just. I vilket fall lät det som en himlans fin dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var så mycket.... Sexdriften handlade mycket om att sex är något som är essentiellt i romantiska förhållanden, och att det är något som står för mycket närhet mellan en, två eller flera parter. Att ibland kan detta dämpas hos en av parterna, och att det fortfarande är ett grundläggande behov som vi bör tillfredsställa hos oss själva...
      Om emotionell kompetens pratade vi mycket om att man bör uppmuntra att höja tendensen till reflektion för att öka den emotionella medvetenheten, och att man genom att fundera över sina reaktioner på saker och ting, också ska uppfatta de bakomliggande känslorna. Vilket kan vara svårt hos många. Och att denna brist på emotionell medvetenhet oftast finns hos män, en spekulation som vi gissar ligger i uppfostran om att pojkar ska vara "tuffa" och inte visa eller tänka på känslor.

      Och sedan var vi lite oense om skillnaderna - jag sade att det är socialt, han menade att det var mer biologiskt. Att känsloinlärning också i grunden är biologiskt. Men vi kan ju inte vara ense om allt, jag och min fd handledare ;)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)