Lösenord

söndag, december 13, 2015

Lyckan i att ha en herre som bakar bröd

I dagarna har Christoffer gradvis arbetat sig in i en husmansroll, i vilken han börjat experimentera alltmer med matlagning och brödbakning. Han har fnulat på flertalet olika projekt och experiment, och en av dem möttes jag av när jag kom hem från universitetet i veckan...

Han hade tagit på sig att försöka laga en indisk gryta, med lök- och tomatbas och kyckling.




Och det visade vara bland det godaste som jag blivit serverad i mitt eget kök. Herrejösses, så nära restaurang-varianten har jag aldrig fått smaka en indisk gryta. Det var svårt att hålla stönen inne när det var dags att äta, och jag var sjukt imponerad. (typ saliverar bara jag tänker på'ren).

Sedan dess har ett nytt projekt åsamkats bakom herrens matlagningsinnovativa pannben. Naan-bröd, givetvis. I flera dagar i rad har han nu testat på olika varianter av degrecept och jäsningsprocesser, som slutar likt frallor, pizza-bröd och pita-bröd, och försöken håller ugnen regelbundet varm.




När det kalljästa brödet bubblade upp framför ögonen på oss imorse såg det ut som att resultatet skulle vara framgångsrikt.

Sötare än vanligt naan, och aningen mindre fluffigt så var produkten nära - så nära att det blev en ovanligt smaklig frukost. Jag ser fram emot att se nästkommande verk, och samtidigt njuta av utvecklingen i nybakad form. Mmmm...

Lyckan i att ha en herre som bakar bröd. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)