Lösenord

lördag, januari 02, 2016

Veganskt nyårskalas med tranbärssurdegsbröd

Nyårsaftonsmorgonen vaknade jag upp av mig själv, alldeles för tidigt för att locka kalven ur säng. Istället gick jag ut på en kortare promenad, ned för att köpa vetemjöl special till bakmästaren, och panta ett mindre kollektiv av Pepsi Max-flaskor.




Dessutom passade jag på att göra en liten videoblogg. Så, låt detta kittla era intressernerver!




Resten av dagen bara revs av i en rasande fart!
Christoffer bakade ett rågsurdegsbröd med hjälp av Juldagen, piffat med tranbär i. Så här såg processen ut.




Vi var helt exalterade, höjde brödet till skyarna i takt med att det höjde sig i ugnen. Tänk er två små barn på julaftonsmorgon. Fast ännu peppigare.




Sedan var det klart och såg ut såhär, och vi bara: WAAAAA-AAAAOUH.... 
Så tänkte vi att värdarna för nyårskalaset vi skulle till ikväll skulle älska oss.

Jag gjorde mig i ordning med aprikosfärgad klänning och glittersmink. Kände mig rätt h-a-w-t.




... Sedan packade vi ihop allt - sällskapsspel, inköpt vin, bakad tranbärsrågsurdegsbröd (årets längsta ord?) och tog oss iväg till på nyårskalaset!

Framme var alla redan - vi åkte hem till Malin och Oscar, och där väntade vännerna Hampus och Linnea även på oss. Vi började med en jordgubbsbål (alkoholrik och jordgubbsrik - nej tack!) och satt och pratade, innan värdskapet dukade upp sin tre-rätters.




Avokado med havsinspirerad röra och tång-rom till förrätt, gnocchi i kronärtskockskräm och bruschetta till huvudrätt, och vegansk glass med jordgubbar och chokladsås till efterrätt. Malin och Oscar, de kan, dem! (Även brödet verkade uppskattas!)

Det var hutlöst gott, och de hade även införskaffat fruktsoda, Pepsi Max och alkoholfritt bubbel till mig. #omtycktnykterist

Efter middagen och samtalande spelade vi ett sällskapsspel, innan det var dags att ta sig ned till den lilla sjön i närheten och skåla in tolvslaget. 




Oscar hade fått tillåtelse att köpa en fyrverkeripjäs, och givetvis tagit den största han hittat. Malin, Linnea, Hampus, Christoffer och jag stod och tittade runt om när den förbereddes.



PANG sade det när Oscar tände på - en stor explosion bara några meter från oss.




På bilden skådar ni efterljuset av explosionen, och Oscars fascinerade min.
Huttrande tog vi våra glass, jag skålade med alkoholfritt och resterande med champagne, och därefter gick vi tillbaka, spelade ett till spel och avlägsnade oss sedan.

Jag och Christoffer tog nattbussen hela vägen hem, alldeles möra, trötta och nöjda med nyårsfirandet.


5 kommentarer :

  1. Såg väldigt mysigt ut och brödet var verkligen fab! Gott Nytt År/God fortsättning på dig! Kram ❤

    SvaraRadera
  2. Noterar med tillfredställelse att "Valpen" nu blivit Christoffer... Gott tecken! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förmodar att du menar "kalven"..? ;) Ja, han har blivit mer tilltalad med namn på sista tiden, även fast jag fortfarande har ett tycke för hans bloggnamn..

      Radera
  3. Ridå... Klart jag menade "Kalven"! Pardon!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)