Lösenord

söndag, juli 03, 2016

Sagopromenad vid Montsouris och crêpes-middag

Tisdag, veckans andra lediga dag, hade jag haft en sömnlös natt man vaknat klarvaken och glad trots det. Jag slängde snabbt ihop en frukost på baguette med ost, skinka och sallad, samt nutella och sylt. Bästa frukosten jag kan tänka mig. Sedan gjorde jag en liten video till er!





Dags för att ut och upptäckspromenera mera! Jag gick till en början på bekanta, men älskvärda, gator...


Och sedan sneddade jag in och gjorde några trevliga svängar i Cimètiere Montparnasse...

 

Och fortsatte söderut..!


... gick över ett järnvägsspår... (och det är här jag helt plötsligt går utanför kartan - se nedan).



... och helt random, så ramlade jag över detta. Alltså. alltså. alltså. Wow. 









Jag stod som lamslagen, det var magnifikt. Jag tog tusen kort, och bara stirrade.
Som en pittoresk liten by, en sagoby - mitt i Paris storstad?

En kille med två hundar stannade upp för att inte gå in i min fotobild, och vi började småprata. Han gav mig några tips på andra fina gator, och tillsammans gick vi sedan in i parken. Strax därefter vinkade vi hejdå till varandra, och jag kände mig bara så glad.




I parken vilade jag benen i en halvtimme säg, tittade mig omkring och njöt av atmosfären. Sedan började jag återigen småprata med en joggande man, som gärna tog lite sällskap och saktade ned till promenadtakt.

Efter en kvart eller så kände jag mig klar-pratad med främlingar, och fortsatte min promenad själv. Det är här jag återigen kommer "in i kartan".




Upp förbi Jardin des Plantes, genom femte arrondissemanget, ett varv upp i sjätte och sedan hem. Phew. 4,5 timme blev det idag, och jag njöt av varenda minut!

Fast jag var vrålhungrig, så jag bestämde mig för att gå på restaurang! JP och hans vän skulle äta japanskt,
och det tänkte jag att "nä fy sjutton"... Jag ville ha crêpes! Så jag gick ut själv istället.





*uppslukat*

Efter det gick jag hem, hade lite för ont i magen och lite för ont i huvudet. Efter drygt två timmar bjöd JP över mig hos honom för att hänga med hans vän Christophe, och vi satt och hetsbabblade i glad takt i hans soffa i en halvtimme-timme. Sedan blev jag för trött, då gav jag bises-hejdå och gick hem till mig, åt en nattbakelse (pain au chocolat aux amandes) i sängen och somnade som en stock.


11 kommentarer :

  1. Du är ju så ofantligt fin!

    SvaraRadera
  2. Montsouris är en jättefin park, har avnjutit ett flertal piqueniquer där. Brukar finnas många sorters "exotiska/ovanliga " fåglar i dammen, men du hade kanske inte ögon för dem...
    Tycker nog det är lite synd att du säger fy åt japansk mat! Kan ju vara hur läcker som helst! har du provat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker om parken. Den är stor med varierande natur, och jag tittar nog mest på grönskan än djurlivet, jag.. Intressant också med tågstationen där inuti.

      Mjä, jo, jag tycker nudlar är rätt svårätet, har inte riktigt fått intresse för sushi och soya är inte heller min favorit.... Klart jag har provat ;)

      Radera
  3. Vilken härlig dag du verkar ha fått ändå :) Jag funderar på en sak som jag inte kan släppa. Jag antar att JP inte uttalas svenskt som du gör det i videon. Vad kallas han i Frankrike?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kallas JP i Frankrike - det är en förkortning av ett dubbelnamn (som du, AM!). Men med franskt uttal så säger jag med "Je-Pe" istället för "Ji-Pe".. ;)

      Radera
    2. Förstod att det troligtvis var en förkortning. Det var mest hur bokstäverna uttalas på franska jag var nyfiken på :)

      Radera
  4. Så magiskt och pittoreskt! Mr Doudou Girafe är ju dessutom fantastisk. Älskar mjukisdjur och älskar giraffer. :) Min Anna klagade i början på att jag har mjukisdjur i soffan, men hon har accepterat (och ev. börjat gilla) dem nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han fin?
      Hah, åh, vad bra att du börjar konvertera henne. Lika bra att hon lär sig vid mys, tycker jag!

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)