Lösenord

fredag, augusti 05, 2016

Vem är jag....-listan

... På restaurangen? 
Är jag hon som kollat upp menyn hemmavid och redan vet vad hon ska äta, är hungrig och ivrig att de andra ska välja så att vi kan beställa. Jag är den som alltid sneglar mot köket för att se när drycker/mat kommer levereras, som äter slarvigast men som också är artigast och tackar allra ödmjukast för minsta anstängning hos servitören. Jag är den som staplar alla tallrikar på varandra efter måltiden (både för att det är kul och för att "underlätta" för servitören) och alltid ber om mer dricksvatten. Jag är den som har svårt att bli bjuden och som inte vet hur man ska dricksa.




... På nattklubben? 
Är jag hon som tackat nej och inte följt med.

... I klädbutiker? 
Är jag hon som drar sig för att gå in, men som väl inuti drar med sig minst 10 plagg in i provrummet, och eventuellt kommer ut med ett enda. Jag är hon som är supersnål och verkligen bara vill spendera pengarna om det när något som jag vet att jag kommer bära, men ofta råkar köpa något överfint, som jag inte alls känner mig bekväm med.




... På flygplan? 
Är jag hon som abslout ska ha fönsterplatsen, trots att jag behöver gå och kissa tre gånger i timmen. Dessutom är jag den som är obekväm med att be medpassagerarna att resa sig för att låta mig göra det, och har dåligt samvete tio minuter innan och efter varje kiss-paus. Jag är hon som prasslar med godispapper och löser korsord under turen, hur kort/lång den än är. Det är tradition.
Vid landning är jag den som står upp först med vikt nacke för att få pressa mig ut snabbast, trots att jag vet att det inte lönar sig eftersom jag ändå kommer få vänta 40 minuter innan småbarnsfamiljen framför med sju väskor har tagit på sig alla jackor och gått ur vägen.




... Hemma en chilldag?
Är jag hon som förberett sig med bästa kvällsmyset, dricker en kopp te och förberett serien/filmen för bästa optimala gos.



... På café?
Är jag hon som alltid beställer samma bakverk. Jag är hon som sällan testar något nytt utan håller mig till det som fungerar. Dessutom är jag alltid hon som ojar sig över att en tepåse + varmt vatten kostar mellan 25-40 kronor, vilket är rent absurt.




... I skolan?
Är jag den som alltid vet vilken sal vi ska vara i, vilken tid vi börjar/slutar och vilka chanserna är att man ska våga smyga sig ut tidigare. Jag är den som sällan antecknar och lyssnar på halvt öra medan jag scrollar facebook, blogg och annat livsviktigt. Sedan är jag den som börjar plugga till tentan sju veckor innan lämpligt men som i slutet tappat motivation och ändå presterar medelmåttigt.




... I ett förhållande? 
Är jag denne som vill älska allt och alla, och tar vara på alla känslor som polyamorös. Därav är jag en tok-emotionell flickvän. Jag är jättelycklig och blir glad för minsta lilla, men kan också bryta ihop och gråta för samma petitess. I bråk är jag hon som aldrig höjer rösten utan alltid försöker prata konstuktivt, ta diskussioner men som innest inne vet att hon alltid har rätt. Jag är hon som inte har svårt att be om ursäkt, men aldrig skulle göra det om jag inte har fel. Jag är hon som gör små romantiska gester; skriver lappar och försöker hitta små glädjeämnen i vardagen. Jag är hon som gärna vill gå ut på dejt, men som älskar att vara hemma och göra ingenting också.




... I matbutiken?
Är jag hon som går runt länge och kan klämma på olika paket och jämföra olika märken, tittar rigidt på priserna och försöker estimera om det är billigare på Monoprix/Carrefour/G20 eller någon annan närliggande butik. Speciellt franska produkter fascinerar mig otroligt. Jag är som alltid har med sig en egen kasse och totalvägrar köpa en ny (slöseri med pengar och miljöresurser) och alltid har exakt växel att ge till kassörskan långt i förväg. Och drar bonuskortet.

... På morgonen?
Är jag hon som vaknar upp, klarvaken, gör frukost och redo att ta sig an dagen.



... På kvällen?
Är jag hon om ofta går och lägger sig lite för tidigt (innan jag ens blivit trött) och blippar på mobilen alldeles för länge innan jag stänger ned den.

... Vid kvällsmyset?
Är jag den som vägrar dela med mig av det jag äter. Det ska vara en skål till dig, en skål till mig. En burk till dig, en burk till mig. Våga inte börja gräva i mitt, då morrar jag.




... På bussen?
Sitter jag alltid näst längst bak i högre raden vid fönstret. Jag har hörlurar i och lyssnar på podcasts och får fripp på folk som sätter sig bredvid mig med för stark parfym. Då häver jag gärna ur mig något olämpligt om att jag har allergisk och att parfymen är *lite stark* (obs! passiv-agressiv, obs!).

... På jobbet?
Är jag hon som skojar och skrattar med alla sina kollegor, och även kunderna. Jag är hon som är lite tokig, uttalar saker fel på franska men som har självdistans och vågar skratta åt mig själv. Som är villig att lära sig mer men samtidigt är otroligt rädd för att göra fel.




 Känner ni igen er i mig? Vem är du?


2 kommentarer :

  1. haha du är grym ju! Härligt inlägg.

    SvaraRadera
  2. åh men så himla kul inlägg! lånar listan!! <3 snart i en blogg nära dig!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)