Lösenord

söndag, oktober 02, 2016

En oförglömlig resa till Göteborg

I veckan vaknade jag upp, spänd och redo för en mini-resa till Göteborg. Jag har aldrig varit i Göteborg, och äntligen skulle jag få möjlighet att se staden. Det skulle bli en 18-timmars vistelse där nere, med hotellnatt, bad och restaurangbesök. Jag var exalterad så det rann ur öronen på mig. (Med respekt för medverkande kommer här enbart ett litet urval av bilderna - vilket i detta fall bara blir bilder på vad vi åt, typ....... Men ändå!).

Fast först var jag tvungen att beta av tre timmar i skolbänken. Det gjorde jag med detta utseende:




Föreläsningen dagen till ära handlade om psykos. Riktigt spännande grejer, det vill säga...




Men efter mina tre timmar avbröt jag skoldagen och stack iväg till centralen. Vi skulle åka iväg med tåget som gick 12:30, och stod som vanligt redo alldeles för tidigt.




På tåget blev det fika! Och inte vilket fika som helst - en hel jädra tårta. 




Och inte vilken tårta som helst - Red velvet-tårta. Alltså alltså alltså världens godaste tårta!!!




Jag åt tre stora bitar medan jag lät Sverige passera förbi mig utanför fönstret. Och halvslumrade till om vartannat.




När vi klev av i Göteborg blev det en snabb promenad, jag blev förundrad av de vackra gatorna längs Södra Vägen och knäppte ett par bilder.








Vackert, visst?!


Till slut kom vi fram till hotellet, och det var inget "litet gulligt" sådant...




... Och kolla in det finaste hotellrummet jag någonsin sett i hela mitt liv. Från hotellrummet, tjugofyra våningar upp, kunde man åsynja denna utsikt.




När jag blir ordentligt vuxen och har ekonomisk möjlighet kommer jag också leva som en prinsessa. 



*drömmer mig bort*



... Och så... Inget Göteborg utan den kända Haga-bullen! Och åh, så jag hört mycket om denna bullen - det är i princip det enda jag pratat om sedan denna resa kom på tal. Att vi måste köpa en Haga-bulle.




Och alltså, ja... Det var precis så stor som det ryktas om. På riktigt större än mitt huvud. My god.

....


Så hoppar vi över ett par timmar med aktiviteter; bad och bastu på tjugonde våningen, innan vi går över till middag. Vid den här tiden hade Pariserhjulet på Liseberg blivit upplyst, och jag tog en halv-selfie-halv-utsiktsbild.




Voilà världens maffigaste räkmacka.




Till efterrätt beställde jag room-service i form av glass. Det var ju trots allt mini-semester.
Kvällen blev en lugn en - jag hade ätit så magen kändes trillingar stor och jag sov som en stock. Däremot blev jag lagom uppväckt till hotellfrukost. Oh yes - hotellfrukost! 

... Med denna utsikt.




Eftersom det inte finns någon i hela världen som inte gillar hotellfrukost, så får ni här en genomförlig rundtur. Här har vi bröddelen: danskt rågbröd, toastbröd, fröfrallor, knäckebröd och baguetter.




Påläggsdelen: tre olika sorters sylter, grönsaker, fyra olika sorters ostar, chark i form av rökt skinka, lamm, bog och kalkon.




Det söta bordet: Fyra olika sorters müsli, tre olika sorters yoghurt, tre juicer, frukt, äppelpaj, mini-scones, lingonmuffins, blåbärsbrownies och chokladkakor.



*inzoom på efterrättsdelen*



Jag smällde på allt jag kunde på första (av tre) tallrikar, och ville smaka av allt. Hotellfrukost är livet.




.. Och så lite varma rätter på det. Äggröra, matjesill och rökt lax på salladsbädd.




... Helt sjukt magiskt gott. Tåget tillbaka gick redan 09:30, och jag ilade direkt till skolan från tåget. Hotellfrukosten var så maffig att jag inte behövde äta förrän klockan sju på kvällen. Då vet en att en har haft det bra.


Det var den allra kortaste, men allra mest intensiva resan jag varit på. Så fantastiskt kalascoolt, omvälvande, lyxigt och roligt. Denna resa kommer jag aldrig att kunna glömma. Jag är så glad att jag fick vara med.


8 kommentarer :

  1. Jag älskar verkligen hur det är ett liiitet hack i tårtan - jag ser framför mig hur *någon* har varit redo att börja karva, men att du sedan har utbrutit "Vänta! Måste ta foto till bloggen!".
    Vem gjorde du detta härliga äventyr med?
    Skulle du åka tillbaka till Göteborg vid tillfälle?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, PRECIS så var det faktiskt!! Jag ba "NEJ VÄNTA STOPP! BILD BILD BILD!".
      Jag vill så hemskt hemskt gärna åka tillbaka, för jag tyckte det var kalastrevligt!

      Radera
  2. Varför en HEL tårta? :-)

    SvaraRadera
  3. Alltså, helt fantastiskt, vilken lyxresa! Jag hoppas att du kände dig som en prinsessa och hade det alldeles... alldeles... underbart! (P.S. Hade SÅ gärna velat träffa dig, hoppas att det blir chans snart igen!!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det... Det gjorde jag! och det vet du nog redan, hihi.. ;)

      Jag hade velat träffa dig med, men med omständigheterna... Hoppas vi får möjlighet i framtiden! <333

      Radera
  4. HALLÅ vem åkte du dit med? 😳

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)