Lösenord

fredag, december 02, 2016

Tentaskrivning under vacker soluppgång

På tisdagskvällen åkte jag tillbaka mot Stockholm igen, efter att ha spenderat två heldagar med att tentaplugga i Nyköping. På dagarna har jag försökt ha tenta-discplin och nött, och under kvällarna har jag tillbringat tid med Emil.

Men på onsdagmorgon, tidigt, tidigt, var det dags för tenta... Denna gång i KBT, och hur man använder sig av KBT i situationer som handlar om parterapi, sexuell dysfunktion, ätstörningar, psykos, autism samt borderline personlighetsstörning (kan man pressa in mer i en och samma tenta?).



Så här vackert var det vid universitetet innan jag kom fram för att skriva tentan. 

Trots att jag inte anser mig ha pluggat helt effektivt (kanske lite för lite memoriserande, lite för mycket hånglande...), så tycker jag att tentan gick över förväntan! Jag kan alltså mycket mer än jag tror!
FÖRRESTEN.. Så måste jag säga att jag nyss fick tillbaka resultatet på min statistiktenta.. Jag fick C (två ynka poäng från B)! Och jag som trodde jag skulle få F?! Jag satt bokstavligt och studsade på köksstolen samtidigt som Emil kramade om mig bakifrån.

Tillbaka till onsdag... Efter tentaskrivningen krånglade tunnelbanesystemet, så jag körde en blandad buss/spårvagn/promenad-kompott för att komma hem. Bland annat denna kalastrevliga promenad genom Gamla Stan.



Plus blev påmind om stora banderoller att jag inte får glömma Gamla Stans julmarknad!



Den måste jag bjuda Emil på någon gång... Tänk er - gå och hålla hand i en tumvante, knapra rostade mandlar, pussa under en mistel, lyssna på julmusik.... (är jag inte äckligt, enerverande kär just nu, eller vad?).

Men nu ser veckan ut såhär framöver: 
Jag har två nya kurser som börjar: ACT (Acceptance and Commitment Therapy) och IBCT (Intergrative Behavioural Couples Therapy - parterapi), och det ser jag så fram emot! Sedan i helgen blir det jobb, plugg och systerhäng för hela slanten....

Och jag ska skriva önskeinlägg..!


18 kommentarer :

  1. Men Å STORT STORT grattis till resultatet på statistiktentan! Grym du är Emelie! Själv så är jag en vecka in i kursen och drömmer mardrömmar om regressionsanalyser och ANOVA... (SOS)
    Hoppas du får en superhelg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. YAY, tack Jasmin!! MEN FY, jag är INTE avundsjuk på dig.. Lycka till!!!

      Radera
  2. Alltså det finns ingenting så underbart som att klara en tenta! Grattis!! Jag fick igår reda på att jag fick godkänt på min barnmedicintenta, så himla underbart. Trodde jag skulle bli tvungen att ta hem böckerna över jul, men nu blir jag ledig istället😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, grattis till dig med!! Fy fan, vad skönt för oss båda! VI FÅR JUL!

      Radera
  3. Jättegrattis till tentaresultatet! Så härligt (och glatt överraskande... Måste erkänna att jag, av bloggläsandet att döma :), ibland känt vissa farhågor över dina studier, så det var väldigt kul att få veta.) Du är nog ett snille!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog behöver du inte vara orolig... och vadå "nog" ett snille? Jag är snilligaste snillet av snillen! ;) ;) Klarar jag statistik så klarar jag väl allt!

      Radera
    2. Jag är faktiskt benägen att hålla med. Övermänsklig prestation!

      Radera
  4. Vilken soluppgång! Jag blir helt varm i kroppen av sådana vackra vyer. Grattis till lyckad tentaskrivning och grattis till ett suveränt tentaresultat, grymt kämpat! Måste även tillägga att ämnet i den nyss skrivna tentan verkade oerhört intressant, typ: "varför pluggar inte jag till psykolog?!". Fast svaret vet jag redan, då jag inte fullgjorde gymnasiet, hamnade på folkhögskola och har inte tillräckligt betyg för att fightas om platserna på utbildningen.
    Hånglande kan nog vara bästa pluggbensinen, hihi! Blev väldigt sugen på att dra till gamla stan i Sthlm nu. Kanske får nöja mig med "Jul på Liseberg" här i Göteborg istället. Tänk dig julmusik, konstgjord snö, isshow och någon man tycker om i handen. Hmm....
    Ha en finfinfinfinfin helg Emelie! Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert....
      Och tack!! Psykologi är dessutom fasligt intressant, och SÅ MYCKET att läsa. På tentan var det ju dessutom inte ETT ämne, utan typ åtta.. Haha! Jag beklagar att du inte lyckas ta dig in på psykologprogrammet - men det finns ju andra vägar att gå, om man verkligen vill! Ge inte upp i så fall!

      Jul på Liseberg kan INTE vara illa! Det hade jag gärna velat vara på! :O
      Stor kram och kalasfin helg du med, Sara!

      Radera
  5. Grattis till tentaresultatet! Du är så himla bra.

    Jag håller på och läser en grundkurs i KBT som ska examineras i nästa vecka, och det är ju verkligen jättespännande!? Lite avundsjuk på dig som får arbeta praktiskt med det genom klienter (blir alltid osäker på om man säger klienter/patienter inom KBT? tycker alla säger olika, har du koll på det där?), jag antar att du är proffs på fallformuleringar och sådant vid det här laget?

    Vad inom terapi tycker du är intressantast att arbeta med förresten? Är det depressioner, fobier, relationsdilemman, familjeproblem, missbruksproblematik...? Vore intressant att höra om du har något område som du finner extra intressant - och om du inte har jobbat med det i praktiken är jag nyfiken på vad du rent teoretiskt tycker är mest intressant!

    Trevlig helg! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Louice!!!
      Ja, jag vet! Psykologi är verkligen det roligaste jag vet, och att jag får båda lära mig och praktisera det.. Alla säger olika även inom KBT, huruvida det är klienter/patienter (beroende på om det är mer kognitivt inriktade psykologer eller mer beteendeinriktade sådana).. Själv säger jag klienter, för det tycker jag låter bättre!

      Åh! Jag har hittills fått behandla par (parterapi), fobier, emotionsreglering, depsression.. Och jag måste säga att parterapin har varit, by far, det mest givande! Åh, tänk att få bli parterapeut? Men ingenting jag arbetat med har varit TRÅKIGT, utan jag har älskat allt jag har gjort. Bäst är den kontakt man får med sin klient, och den utveckling som t fram i terapin.
      Rent teoretiskt tycker jag OCD-problematik och DBT-terapi också är vansinnigt spännande - hoppas få arbeta med det i framtiden.

      Radera
  6. Bra gjort med tentorna! Så imponerad av att du har pluggat mer än heltid och ändå gör så bra ifrån dig. Lite avundsjuk också över kurserna du läser. Ja inte statistiken då men KBT och ACT. Har inte hört så mycket om IBCT men även det låter väldigt spännande. Har dina studier gett dig bättre verktyg att hantera svårigheter som du stöter på och har de ändrat din syn på dig själv/livet på något sätt? Eller är det liksom svårt att applicera lärdomarna på sig själv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fredrika!!
      Jag förstår nog om du är avundsjuk, för det är så så så roligt! Jag älskar det. Både ACT och IBCT är en sorts KBT, och IBCT är mer ACT fast för par, om man säger så... Jätteintressant!

      Och absolut har jag lärt mig massvis i psykologprogrammet om hur jag ska hantera mina egna problem, nya perspektiv men inte minst - om mig själv. Det måste jag nog skriva ett mer utförligt inlägg om, någon gång! Kram! <3

      Radera
    2. Ja heja, det vore ett intressant inlägg! Kram!

      Radera
  7. Grattis till tentan Emelie! Det förtjänade du. För min del blir det Paris första helgen i januari med min fransman. Kanske ses vi där eller här i Sverige någon gång - kan bjuda över dig och Emil på en raclette kväll ;) Kram Nadja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Najda!! Är du på riktigt? För jag skulle mer än gärna träffa dig - jag kommer tyvärr inte vara i Paris första helgen i januari (jag flyttar dit 1 februari), men på något annat sätt kanske våra vägar möts ändå?? I Sverige eller i Paris, jag är öppen för allt! :* Stor kram!

      Radera
    2. Godagens! Vi hade raclettekväll hemma för inte längesen, men kanske ställer till med en till snart igen, ser till att bjuda in dig isf;) På raclettekvällen (min syrra var också där) så nämnde vi faktiskt din blogg, hon läser den också, great minds think alike haha! Frasse skulle va glad å träffa en Frankrike-fanatiker som dig. Jag med - men min franska är lite mer rostig tror jag.

      Ok nu skriver jag dagbok här...ha en underbar söndag flick! :) //Nadja

      Radera
    3. Gör det, för all del! Det hade varit en ära!
      ... Gör hon? Har hon det nya lösenordet också, tro?
      Jag förmodar att Frasse är din sambo? Eller är jag helt bakom flötet nu?

      Äsch, ingen dagbok, bara trevligt snickesnack! Mer sådant, Nadja! :)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)