Lösenord

söndag, maj 28, 2017

Det var så varmt att jag fick köpa en bikinitopp

I lördags såg vi på väderprognosen att det skulle bli strålande sol, upp mot 29 grader varmt och dessutom att det skulle vara matmarknad på Stora Torget i Nypan! Det tänkte jag och Emil inte missa, och åkte precis innan lunch iväg för att promenera lite i den sommarblommande staden.


Tokfint. Så vackert, och dessutom så.. varmt..! Jag som hade en trekvarts-tröja i bomull och kjol fick inte bara byta om till shorts, utan fick i ett spontanryck springa in på HM och köpa mig en bikinitopp att ha istället för tröjan. Det var helt enkelt för varmt för tröja.

Sedan hittade vi in till matmarknaden! Jag kallar följande bild "Blekfis framför matmässa".


Det fanns stånd som representerade många av Europas, och resterande världens länder. Vi hade spansk paella, ungersk kalops, fransk dijon-kyckling, brittisk fish'n'chips, tyska korvar, holländska ostar, brittisk fudge, australiensisk krokodil/kamel/känguru och mycket, mycket mer...


Ost- och charkdisken intresserade mig massor. Älskar ost och kött. *so not vegan*


Och jag och Emil var tvungna att ta ut pengar och vänta i kön till automaten *bland annat*


Snart slöt vi upp med Andreas som dök upp för att njuta av det fina väder (efter lite övertalning) och vi tänkte äta fish'n'chips till dess att jag blev nyfiken på lángos. Jag har ju bara ätit det en gång tidigare, och jag har hört så mycket om det speciellt eftersom jag vet att min mamma brukade älska det. Då måste jag ju få en ökad inblick i vad detta mästerverk faktiskt är. 


Vi slog oss ned och åt, jag öppnade en omskadad kolsyrad flaska och fick mig en dusch, vi spillde riven ost överallt och sedan tränade jag liten stund på handstående. Sedan satte sötsuget in.

Då kunde man titta på mycket estetiskt tilltalande fudge. Jag gillar dock inte varken fudge eller nougat, så titta räcker.


MEN CRÊPES DÄREMOT!


Det var inget frågetecken i den frasen, inte. Crêpes skulle jag ha! Efter att ha beställt kom jag med ett trevande "Parlez-vous francais?" till mannen som stod och gräddade crêpes, och han började glatt prata tillbaka på franska. Han berättade att han kom från Lyon, om sitt jobb, frågade om jag var fransyska (!!?!?) och vi diskuterade lite om Sverige och resande. Så himla underbart att få prata lite franska igen. Det gjorde min dag.

Sedan åt vi crêpes! Två med nutella och vit choklad, och en med nutella och mandlar. Och selfie:ade oss. Det var så ljust att jag inte kunde hålla ögonen öppna ibland.


När vi ätit upp var vi mer än mätta, och bestämde oss för att slå oss ned och vila någonstans. Däremot blev det inte mycket vila när Jocke också joinade in, och det istället blev en mini-sight-seeing av Nypan. Vi gick runt vid hamnen, Nyköpingshus och runt nere vid vattnet.

(cred till Emil för alla vackra sommarbilder)






Så pratade i en hel del också - främst om bostäder. Både Andreas och Jocke har nyligen köpt lägenheten precis i närheten av dit Emil bor, och i och med min kommande flytt diskuterade vi mycket om bostadsköp, renovering, inredning, golvläggning och mycket annat. Boende står högt upp på konversationslistan för samtliga.

Vid 16:30-tiden började vi redan bli för trötta och varma för att vara kvar ute i solen, och jag och Emil bestämde oss för att åka hem och börja med maten. Väl hemma insåg vi att jag rödbränt mig över axlarna, men Emil hjälpte mig smöra in mig med after sun och sedan gjorde vi hemgjorda pizzor och nutellapizza!

Men det får ni se mer om imorgon!


20 kommentarer :

  1. Mannen i crèpesståndet som frågade ifall du var fransyska - alltså vilken komplimang! Det betyder ju att du pratar så bra franska nu att din brytning uppfattas som att den skulle kunna vara en fransk dialekt. Fnissade för övrigt lite av igenkänning åt "blekfis framför matmässa". Vid den här tiden på året är jag helt fascinerad av min egen blekhet. Tog på mig ett par korta shorts häromdagen, gick ut, tittade ner och blev typ bländad av mina egna lår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, MEN SÖT. Han kom själv från Lyon så frågan är om han inte sade det för att vara artig? Eller bara det faktum att min EN MENING blandades i sorlet av massa andra ljud så att min dialekt blev ohörbar? Något sådant skulle jag gissa, haha, eftersom ALLA i Paris verkar märka av att jag har en dialekt (och gissar ofta rent spontant att jag kommer från Tyskland).

      Hahaha... Japp. Känner igen det där. Min mage är som ett lakan.

      Radera
  2. Ååh vad tyckte du om langos? Jag ÄLSKAR langos!! <3 Favoriten är med gräddfil, rödlök, riven ost och röd eller svart caviar (stenbitsrom). Min moster brukar göra langos själv ibland, något jag är rätt sugen på att lära mig, så man inte behöver vänta till nästa marknadstillfälle där langos finns. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. SÅ GOTT! Jag menar, jag älskar ju bröd, och jag älskar friterat. Så detta var ju som en munk, typ, fast utan sockret. SÅ GOTT. Vi åt en med gräddfil, vitlök, rödlök, ost och skinka. Mycket smaklig!
      Och det borde ju inte vara svårt att få till, bara man friterar i kastrull.. *ser nu att langos-bröd har en kokt potatis i sig*

      Radera
  3. Förlåt för min frånvaro!! Har haft en galet intensiv vecka men återkommer med massa kommentarer imorgon.
    Kram <3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ CARRO! Ser fram emot att höra från dig igen!! :D

      Radera
  4. Vilken fin bikinitopp! Vad tyckte du om langos?

    SvaraRadera
  5. Haha åh! Här i norr har det varit typ fem(!) grader idag. Nä jag är knappast bitter haha. Var kommer dina snygga glasögon ifrån? Har du linser annars? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. FEM?! Du skämtar.. :O Det känns ju INTE okej... :O

      Mina glasögon är från Paris, men vanligtvis har jag linser, ja! Nu var jag tvungen att ta av dem eftersom de kliade (och jag hade inte med mig fler par till Sverige), så glasögonen fick helt enkelt rycka in! Men jag blir så trött på att ha glasögon efter säg, 2 dagar, haha...

      Radera
  6. Hur stod sig den där crepen mot de i Frankrike? Den där marknaden kommer även till min stad ibland och hade ju varit kul om man kunde låtsas att man var i Paris då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lika god som en Paris-crêpe... MEN GOD! Och det är det viktigaste :D Så långt ifrån var det faktiskt inte heller - degen var bara lite hårdare gräddad ;)

      Radera
  7. Haha så jäkla grym du är som kör bikinitopp! You go girl! Mycket snyggare syn än alla håriga gubbringor man annars tvingas se på stan såhär års!

    SvaraRadera
  8. Åh! Vi har matmarknad i Halmstad den 6-10/6! Jag får alltid beslutsångest över vad man ska välja av allt gottigt. Synd det inte finns miniportioner av allt så man hade orkat äta lite av allt haha.
    Så jävla snygg du är i din bikinitopp hörrö bruttan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa, det fick vi med! Vi vägde liksom mellan fish'n'chips eller känguru eller lángos. Får passa på att ta något annat nästa gång de är i stan! :D

      MEN ÅH. *rodnar*

      Radera
  9. Å vilken underbar dag!! Sommar i Sverige, inget som slår det :)
    Asså du, vilken matdag :PPP Langos, crêpe och pizza, mums :) Är så himla sugen på att pröva på crêpes! Du har frestat mig här i åratal och jag har inte haft möjlighet att smaka än!! Ser ju så himla gott ut när du moffar med nutella i hela ansiktet ;)

    Och du , vilken pangbrud du är <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä visst?? Helt underbart skönt var det - synd bara att jag inte hade solskyddsfaktor..

      HAHAHA, du ANAR INTE hur mycket jag gått upp de senaste tio dagarna.. #Emilsfel

      Crêpes är bannemig det godaste som finns! Du kan ju annars testa och göra själv hemma??
      Awwwwww :'))))) Jag blir ju helt generad här, tack!!

      Radera
  10. Asså ja, solskydd är ju en bra grej !! Jag skurade altan och planterade blommor i lördags i bara bh vilket resulterade i brännskador på min stackars axlar ( aj ) Svider fortfarande ska jag säga dig !! :/

    Äh som min sambo brukar säga, bara mer att älska <3

    Hm, nu gav du mig en idé, kanske kan bli crêpes frukost till helgen :P
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. AJ FY FA-AN. Kände du inte av att det tog? Eller tänkte du att det bara inte skulle bli så illa? Usch, får rysningar å dina vägnar <3

      Låter inte illa! Kanske med nutella, men utan banan? ;)

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)