Lösenord

fredag, juni 16, 2017

Glasskattjakt (1€!) med långpromenad

I onsdags slutade jag 14, och idag hade jag projekt på gång! Jag är nämligen en naturbegåvning på att hitta på meningslösa äventyr och uppdrag åt mig själv, för att göra min tillvaro lite roligare.

I detta fann hade jag sett på facebook dagen innan att toppmästare Chocolatier Michel Cluizel (som är känd för sin otroligt fina och dyra choklad) har börjat lansera glass. Och för att marknadsföra den så säljer de en kula för 1 euro styck!


Så jag tänkte... Varför inte kombinera två av mina absoluta favoritintressen - promenader och glass? Jag visste att Michel Cluizel har tre butiker i Paris, och jag tänkte besöka dem alla för att få smaka så många smaker som möjligt. Jag började med en promenad upp mot 16e arrondissemanget, och fick mig dagens magiska vy.


Jag kom fram till glassen vid första chokladbutiken och betraktade smakerna. 


Första glassen, 1 euro fattigare!


  Glass #1: Praliné. 

Alltså mandel-karamell, som jag smaskade på medan jag gick på gatan. Den var mycket god, och fick i betyg 7/10.

Nästa vy:


Lite mer än en timme senare kom jag fram till chokladbutik #2, och var nu 2 euro fattigare.


Glass #2: Chocolat 85%.

 Ljus, gräddig choklad som av mig fick 6/10.

Nästa vy: 


Efter lite mindre än en halvtimme kom jag fram till sista chokladbutiken som Michel Cluizel har i Paris. Här blev jag min tredje euro fattigare.


Glass #3: Grué de cacao. 

Alltså vanilj med korn av kakao i. Jag trodde den skulle bli min lägst rankade, men den tog faktiskt förstapriset! 8/10 i betyg, fick den, och var så vansinnigt god!

Sista vyn innan jag ramlade in hemma hos mig: 


Och så slutfördes alltså uppdraget: Tre glasställen - tre glassar. Det tog ungefär 3,5 timme att gå runt hela alltet, och nedan skådar ni min rutt med mina glass-stopp. Kändes mig så sprudlande glad och lycklig efteråt. Jag älskar att hitta på äventyr för mig själv.


Himla roligt uppdrag! Tänka sig, vad man kan göra med lite fantasi, kryp i benen och ett glassug! 
Har ni gjort något liknande någon gång?

14 kommentarer :

  1. Vad roligt och så finurlig du är! Önskar att jag också kom på något så roligt! Det närmsta jag kommer är väl geocatch, Pokemon go eller det där när en ska hitta ett visst antal blommor av vardera sort på midsommar och lägga under kudden *geekalert*. Men alltså, om du har fler sådana idéer på lager eller några spännande lekar/uppdrag/äventyr sedan tidigare vore det skitroligt om du gjorde typ ett inlägg eller liknande med tips för hur en kan underhålla sig under sommaren! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men se där! Spelen! Det är ju precis i samma genre, fastän det är en förprogrammerat ju. Kan tänka mig att jag skulle tycka de spelen var riktigt roliga också - däremot har jag tyvärr inte mobildata för det när jag är ute och går...

      Och jag borde ju det! Måste tänka vidare och se om jag kommer fram till några roliga lekar :D Har ju vissa planerade för mig och Emil som jag inte vill spoila heller.. :O

      Radera
  2. Haha, så himla rolig grej! :D

    SvaraRadera
  3. Det där var ett uppdrag i min smak!! 👌🏻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?? Känner mig så himla genialisk!

      Radera
  4. Kul uppdrag! Det närmaste jag har varit var när jag var på semester i Italien för några år sedan och lovade mig själv att jag skulle äta pizza minst en gång om dagen och varje gång på ett nytt ställe, men det räknas inte va? Tror dessutom att jag misslyckades eftersom jag var tvungen att anpassa mig lite efter mitt resesällskap som inte var lika såld på pizza som jag. Hade varit bättre om jag hade rest med dig istället! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅH, FREDRIKA! Ju mer vi pratar, desto mer inser jag att vi är MENADE för varann! Hahaha, alltså, jag hade *avgudat* en sådan utmaning! Hade varit mer pepp på det än dig, och när du velat äta pasta hade jag totalbashat dig och tvingat dig håla dig till utmaningen! ;)

      Radera
    2. Haha, du är för go! <3

      Radera
    3. ;) <3 Menade såklart hålla* dig till utmaningen. Men håla dig till utmaningen lät även det lagom grovt och elakt. Håla ned dig till utmaningen igen, hoho!

      Radera
  5. Åh, vill också på glassäventyr!! Vet inte om jag jätteofta ordnar tävlingar för mig själv, men tycker om att göra vardagen lite mer lekfull med typ temaveckor, att uppmärksamma typ nationaldagen och kanelbullens dag, göra typ fotbolls-VM till en "festlig grej", försöka gå så olika promenader som möjligt och sådär. Tycker ändå det är kul att en del av mina vänner, som reser mycket och dylikt, jämt klagar på att deras vardagar är så trista medan jag tycker att jag har det roligt typ hela tiden :):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååh.. Du är verkligen en tjej helt i min smak! Hade älskat att göra sådär! Jag är lite likadan, vill göra allt till en fest och småpiffa så mycket som det bara går. Det är ju detaljerna i vardagen som gör den lycklig och rolig ju, precis som du beskriver! :))))

      Radera
    2. Jag har Harry Potter-vecka just nu! Mycket trevligt!

      Radera
    3. Men nä, så tufft?!?! Berätta mer - vad innebär det rent konkret? :D

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)