Lösenord

onsdag, augusti 30, 2017

Ängstugevägen 37 - Vårt nya bo

Hej och välkomna! Vill ni ha en privat bloggvisning i mitt och Emils nya bo? Klart ni ska få! 

Här är lägenhetshuset. Vi kommer bo i detta lilla lummiga område, i Rosenkälla i Nyköping. Det ligger nära både skola, butiker, bowling- samt sportarenor samt gym.


Vi närmar oss första porten, och där kliver vi upp 3 våningar. Dörren är längst till vänster, och.. 
Nej, men var inte blyga nu! Stig in, stig in! 


Så fort ni kommer in skymtar ni köket till längst in till vänster, och sovrummet som är närmast till vänster. Det första jag föll för var färgen på golvet.. Det ser så... stilrent och varmt ut med det mörka träet.


Köket är det allra finaste, tycker jag, med en köksö och barstolar. ALLTID velat ha köksö. #lägenhetsdröm


Tapeten i köket är inte helt hundra, och personligen har jag kikat lite närmare på något som liknar denna, eller denna.

Ett litet krypin här med kyl/frys (som kommer täckas av mina glasslock!) i rostfritt stål, spis och upphöjd micro. Jag kan redan se mig själv stå här och laga mat, baka surdegsbröd, röra om i en långkoksgryta och packa in disk i diskmaskinen. Tanken gör mig helt gojsig på insidan. 


Utsikten från köket ut i hallen är inte heller helt fel. Då ser jag direkt att ni kommer när jag står och lagar mat. Tänker mig dessutom gärna ha tavlor i denna stil på hyllan till vänster.


Vi går rakt över, in mot vardagsrummet! Här är det ljusare trägolv, stort och rymligt och ljust. 


Tapeten är bland det första vi vill åtgärda, eftersom vi båda är mer inne på varmare, mer diskreta färger som ackompanjeras med mörkt trä och bruna nyanser. Vi båda tycker om mer rustik stil, med rediga trämöbler av rejält hantverk. Vi gillade dock ränderna i tapeten, och våra favoriter hittills är denna (tokdyra!) och denna. Sedan kommer vi nog inreda med vissa av min mammas möbler i mörkt trä.

... och så får vi inte glömma Paris-tavlan! *lyckorus* Gärna över soffan!


En ny soffhörna ska vi köpa - gärna en sådan här i ljusare brun nyans. Vi letar även efter en stor kista - redigare än den på bilden. Kanske denna? Kan användas som både inredningsdetalj och soffbord!

Sedan har vi första badrummet! Här har vi tvättmaskin, handfat och dusch. 


Vidare finner vi sovrummet. Här trodde jag att tapeterna skulle störa mig, men när jag var där på visningen tyckte jag riktigt om dem! Vi kommer däremot köpa en större säng (byta ut 120 mot 160), en rejäl sängstomme och byta ut garderobsdörrarna mot spegelglas.


Något som fick Emils hjärta att slå lite hårdare: Balkong! Här bor vi, högst upp på tredje våningen... 


... med havsutsikt!


... Och nu trodde ni säkert det är över, men icke-sade-nicke! Lägenheten är hela 77 kvadratmeter, vilket innebär många kvadratmeter att gå vilse i. Som här! Ett barnrum.


Detta ska vi göra om till ett hobbyrum, gärna med tapet som denna, eller denna. Jag tänker mig ljusare nyanser av blått, grönt eller lila. Här ska vi ha skrivbord med kontor för bloggning, en spelhörna för Emil och kanske en läsfåtölj? Alla sällskapsspel ska givetvis finnas här tillhanda.

Så tar vi det sista! Vårt andra badrum, samt planlösningen. 


Fräscht, va? Hela lägenheten är renoverad 2011, och badrummen 2014. Alltså purfärskt!

Det jag tycker om allra mest är planlösningen. Den är så trygg och gemytlig, och trots att lägenheten är så stor (jag har aldrig bott så stort förr, så jag var lite orolig!) så gör planlösningen att den känns mysig trots att den är rymlig.

Vad tycker ni? Visst är det ett otroligt fint bo? 
Har ni mer tips på inredning och dylikt??

(Tänk att  jag inte ens visste att denna fanns för två veckor sedan?! Och nu är den vår?!?!)

24 kommentarer :

  1. Älskar den lantliga känslan med ribbade väggar! Kommer passa fantastiskt bra med era mörka möbler :) verkar som om.vi delar stilpreferens, helt klart.

    SvaraRadera
  2. Slår för övrigt ett slag för den första av kökstapeterna. Tror att det hade varit skitcoolt med en ljus blommig tapet också, lite romantisk som passar in i det lantliga köket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. YES! Det är den jag hejar på också.. Emil var mer inne på den första. Får se vad som håvar in mest likes här, haha!

      Radera
  3. Fint! (Blir lätt nostalgisk också... har ju flyttat några gånger genom åren ;) Ni har en härlig tid framför er!

    SvaraRadera
  4. Superfin lägenhet! Mitt tips för inredning är att titta på loppis. Det finns mycket skräp men ibland hittar man guldkorn. En fin kista borde man tex kunna hitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det! Hade varit så snyggt med den inredning vi tänkt oss för vardagsrummet...!

      Radera
  5. Vad fin är eran lägenhet! Och det är knappt nånting som behöver fixas! Vilket bra köp ni har gjord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Jag håller verkligen med till 100%, och det är därför jag är så glaaad över den!

      Radera
  6. SÅ FIN!! Aningen större yta än ditt lilla bo i Paris haha :) Tror ni kommer trivas toppenbra, mysigt att bo tillsammans också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, du skämtar inte. Jag har ju verkligen aldrig bott så stort förut, så det kommer bli en omställning...
      Och tack, Hanna! Det tror jag verkligen med. Hur har du det numera? :D

      Radera
  7. ÅH vad fin! Älskar golven, älskar att den är så stor och ljus men ändå homey!! Vilket köp ni gjort :D

    OCH känner du till tunnelbaneposters som finns på Sthlm etc?? Du borde ju ha en métrokarta över Paris (eller bara en vanlig karta då du ju cirka aldrig tar métron) och sätta upp i exempelvis hallen. Så kan ni rita symboler på platser som ger dig/er minnen; ett hjärta på ert gemensamma favoritställe, en crêpe där ditt favoritställe ligger, en kamera där ni tagit finast bilder, en baugette på ditt favoritboulangerie...etc etc. Hehe. Så har du alltid ha med dig lite Paris i hemmet <3

    Hittade på snabb googling:
    http://www.allposters.se/-sp/Metro-De-Paris-posters_i8027140_.htm?AID=1796197263&ProductTarget=66761862615&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=PLA

    https://www.archiveseven.com/product.html/paris-citymap-poster?&gclid=EAIaIQobChMItrDXxIH_1QIVCJSyCh0JWQEUEAQYAiABEgLc4_D_BwE

    https://www.google.se/search?q=poster+map+paris&tbm=isch&imgil=H646g-a6CjbIoM%253A%253BrB42ilTDh8ZIkM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.etsy.com%25252Fmarket%25252Fparis_map_poster&source=iu&pf=m&fir=H646g-a6CjbIoM%253A%252CrB42ilTDh8ZIkM%252C_&usg=__r7rph2Jk2O-fR4ANtddqRwKo9ZA%3D&biw=1366&bih=591&ved=0ahUKEwjchNPEgf_VAhUsGZoKHTv8A6UQyjcIWA&ei=p7amWZyVHKyy6AS7-I-oCg#imgrc=H646g-a6CjbIoM:

    https://www.google.se/search?biw=1366&bih=591&tbm=isch&sa=1&q=map+paris+wallart&oq=map+paris+wallart&gs_l=psy-ab.3..0i8i13i30k1.10988.15149.0.15278.16.12.4.0.0.0.169.706.11j1.12.0....0...1.1.64.psy-ab..0.11.526...0i19k1j0i5i30k1j0i8i30k1j0i30k1.K2RGCNuWlY8#imgrc=8pfKPSsRxMLWeM:

    hehe sorry lång kommentar, du kanske inte ens gillar idén men blev exciiited!!!! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅH MY! Jag ÄLSKAR att du blir så engagerad och peppad med mig, och matchar min energinivå i detta! Och att du kommer med tips: LOVE IT. Roliga är ju att jag redan HAR en tavla med en karta över Paris (som hänger hemma i Sthlm), så som jag tänkte sätta upp, så du är ju HELT ON POINT!! <3333

      Radera
  8. Vilken fin lägenhet! Jag instämmer med Fredrika kring att loppis är kul! När jag och Linus flyttade ihop i våras köpte vi typ 90 % procent av alla möbler på second hand och sedan har vi målat om en del av dem och liknande. Rekommenderar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, alltså, roliga är ju att jag aldrig ens gått på loppis??? Är det en grej? Låter dock väldigt praktiskt!

      Radera
  9. Lägenheten var superfin!! Och alltså så stor?!?! Balkong är drömmen att ha <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. OCH JA!!! Här kan vi verkligen ha ett lååång tag och trivas i <3

      Radera
  10. Superfin lägenhet!! Älskar köket!😍 Deffo tapet nr2! Vi hsr en mönstrad tapet i köket..det kan bli svårt med andra mönster att dekorera med, typ tavlor, men det är nog bara jag som tänker så!😉 Jättefina tavlor/poster du har tänkt dig!
    Så spännande för er!!
    Ibland är det bra att bo in sig också innan man bestämmer sg för hur man vill ha det! Men klart du vill sätta er egen prägel på en gång, fullt förståeligt!👍😃
    Så härlig planlösning lgh verkar ha, nästan som vår! Ni kommer stortrivas, tänk alla myskvällar på balkongen!!
    När får ni flytta in?
    Lycka till med allt, så härligt med din uppskattning av allt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååh, tack för input! Jag håller med om att den gråa tapeten med blommorna är PER-FEKT för köket. Ska bara få Emil att bestämma sig med mig :DDD
      Och jag tänker nog att jag kan få in tavlorna i alla fall.. ;)

      Ja, men jag tänker mig också att vi vill få klart det på en gång, för jag VET med mig att om vi inte gör det direkt så kommer det aldrig bli av. Så pang på med nya tapeter, det bestämmer jag!

      Åh, du bor liknande? Så underbart! Vi flyttar in den 13/11 (eller ja, då börjar småfixet i alla fall!). Och TACK ANNA! :D

      Radera
  11. Förstår att du ville bo där. Lägenheten är superfin och jag diggar den gröna tapeten till köket!! Så harmoniskt med naturnära färger. Ska bli spännande att följa mer i ett hem-projekt :) Grattis till värsta bästa fina köpet.
    //Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Em!!! Jag ser så fram emot det och vill helst börja nu nu nu. Och jag ska nog dokumentera aaaallt.

      Radera
  12. Så himla mysigt! Och vilken superlyx med ett extra rum?!? Kan tänka mig att ni bara väääntar på att få flytta in!

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)