Lösenord

måndag, oktober 23, 2017

Utstädad lägenhet, Stockholmsstros och tecknet

I lördags vaknade vi upp vid 9-tiden, och jag gick direkt upp och började städa ut lägenheten. Jag tog tag i köket, tvättade av alla skåpluckor, städade ur skåpen, städade kylskåpet, tvättade ur ugnen, rensade bort gamla köksredskap som inte längre håller måttet... Medan Emil dammade och dammsög i vardagsrummet. Precis innan kl. 12 var vi helt klara, och kunde lämna lägenheten så tom som den inte varit sedan innan jag flyttade in för 5 år sedan.


Inget personligt småkrafs, böcker eller annat fanns kvar. Sådant som jag tidigare lämnat kvar i tanke om att jag snart ska flytta tillbaka igen.


Men den tiden är förbi nu. Det blir inget flytta tillbaka. Jag ska starta mitt nya liv, med Emil, i vårt nya bo.


Eftersom vi ändå var i Stockholm tänkte vi passa på att göra lite Stockholms-hyss! Vi åkte in till smeten, parkerade bilen och märkte att det var perfekt höstväder.


Jag hade ingen aptit, men Emil var desto hungrigare. Det skapade missförstånd mellan oss, och en konflikt där jag ville äta "snart" och han behövde få i sig mat direkt. Vi blev båda tjuriga. Han akutköpte en baguette och ett paket smör som han började äta i en busskur, medan vi diskuterade hur vi skulle gå till väga och jag bad om ursäkt för mitt hangry-humör.

Kunde inte hjälpa att ta en bild för alltså... På riktigt: Min pojkvän köpte en baguette och ett paket smör. Av allt som finns att välja på i en matbutik. Hur sött?! Min inre fransyska jublar och blir helt bubblig av lycka. Jag älskar den här herren.


Diskussionen slutade i att vi bestämde oss för att gå ett par ärenden, och sedan åka och äta indiskt. Emil sparade resten av baguetten och sedan stod vi ett tag och kysstes och kramades, innan vi lämnade konflikten kvar på bussbänken och gick vidare.


Vi gick längst Sveavägen där Emil köpte en extern hårddisk, och sedan längs Kungsgatan där han inhandlade en mössa och vi gick till Tehuset för att köpa nya teer. Efter att ha luktat på (vad som kändes som) hela sortimentet så valde vi ut två svarta och ett grönt te.


Sedan tog vi bilen och brummade till bästa indiern i stan! Och fick bästa bordet.


Både jag och Emil hade hårdagar from hell, men det löste han med sin mössa och jag med en halvdan hårsvans.


Lyckan när vår beställda mat kom in. *älskar indiskt*


Jag testade en ny rätt - Lamm Mughlai, och Emil tog en Lamm Karai. Hans var så stark att jag brände mig hela vägen upp i näsan efter en slick, och när hela tungan sved valde jag att bara äta av min egen. Smart val!


Stället som aldrig gör mig besviken! 

Jag små:sms:ade lite med min syster, och fick en inbjudan att komma och hänga hos dem en stund på Lidingö. På vägen dit fick jag och Emil dock ett spontant ryck att leta upp Pernilla Wahlgrens hus (för mycket tittande på Wahlgrens Värld, tro? Detta spårar!).

Det var inte ens svårt. Vi åkte dit jag trodde att hon bodde, och vips, så dök hennes gröna hus fram bakom en knut! Emil och jag krypkörde framför huset två gånger, som creepy stalkers.


Hahaha, snacka om att vi kände oss nöjda (och töntiga). 

Så brummade vi hem till Nattis och Emmy, och fick ett varmt välkomnande av Lennox. SÅ LÄNGE SEDAN!


Och även sköldpaddan Charlie (som nu är mer än 1o år gammal!) som var lagom bitsk och försökte försvara sitt territorium genom att bita på våra fingrar genom glaset.


Vi satt ett tag och pratade nya lägenheter och drack te, innan vi drog igång ett parti tecknet. Det var jag och Emmy mot Nattis och Emil (som råkade ta hem en jordskredsseger trots uruselt tecken).


Och jag är en skitdålig förlorare, så vi åkte hem.


Vi åkte genom ett kvällsmörkt Stockholm med podcasten Adam och Kompani babblades i högtalaren, på en väg som blev allt mörkare och mer öde. Finns det något mysigare än att köra bil kvälls/nattetid?


*körde som oftast lagligt*

På vägen hem blev jag sugen på fruktsallad, så innan vi parkerade hemmavid så sprang vi in på ICA och köpte frukt. Råkade bli choklad också.


Jag skar en fruktsallad äpple, päron, kiwi och banan (bästa kombon!) och sedan slog vi oss med framför The Wolf of Wall Street.

Vi somnade inte förrän efter 2 den natten, efter en underbar lördag! Kan vara därför vi inte heller vaknade förrän halv ett på söndagen *oops*...

4 kommentarer :

  1. Du kanske har nämnt det tidigare, men vad heter den indiska restaurangen? Älskar också indiskt så skulle gärna vilja gå till stället som du har hyllat så mycket genom åren! :D

    SvaraRadera
  2. Haha, alltså ni ÄR faktiskt lite creepy som krypkör utanför Pernilla Wahlgrens hus :)

    SvaraRadera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)