Lösenord

fredag, december 15, 2017

Min första julfest på BUP

Alltså jobbets julfest... Vilken succé!

Vi hade fixat och trixat, planerat och fnittrat, handlat, lagat mat, dukat, dekorerat och vid 18 igår bjöds det in till fest. Vi lånade den övergivna lokalen gömd bakom personalrummet, och fyllde den med julstämning.


Först blev det lite mingel med pepparkakor, skumtomtar, glögg och ädelost. Samtidigt fick man gå runt en tipsrunda i byggnaden, som hade frågor som "Vem är smartast? 1. Lena, X. Emelie, 2. Jonas" eller "Vem är snabbast? 1. Peter, X. Johanna, 2. Gun.".


När vi alla gått tipsrundan så slog sig alla utom festkommitén ned i salen och inväntade årets luciatåg. Vi i tåget hade alla klätt oss i läkarrockar och vita scrubs från vårdcentralen nedan, hade olika glitter och strutar på huvudet, samt instrument som maracas, gurka, bongotrumma och triangel (jag!). Sedan steg vi in, sjöng vackert först och sedan bröt spexet ut. Sång hit och dit, egenskrivna jullåtar och massor av inside-skämt i texterna! Det blev en succé och publiken skrek efter encore.

Men sedan var det mat! Vi hade som sagt handlat varmrökt lax och halloumi, baguetter, gjort potatisgratäng, såser och massvis med sallad.


Så slog vi oss ned och åt. 


Och varmrökt lax, alltså jösses, så gott!

Efter maten var det dags att förklara vinnarna i tipsrundan. Det spännande nu var att det blev olika tävlingar. I tävlingen om vem som var smartast så fick de tre "alternativen" ställa dig framför alla och skulle så snabbt som möjligt lösa en gåta. I tävlingen om vem som var snabbast skulle de tre personerna äta ett kolasnöre så fort som möjligt, utan att använda händerna.

Mycket skratt, skrik och stoj blev det i rummet, och jag vann två av tävlingarna! Men inte tipsrundan. Buhu. Hade bara rätt på de två alternativen där jag valt mig själv, haha.

Så blev det dessert! Saffrans- och pepparkakscheesecake! Vi åt med gott humör, stämningen började bli lugnare och vi satt snart lugnt och fint och pratade med varandra med julbalader i bakgrunden. Jag minglade omkring ett tag och snart började kollegor droppa av. Och så även jag.

Men wow, en så rolig julfest! Vilken är den roligaste fest ni varit på?


2 kommentarer :

  1. Inte konstigt att det blev en lyckad fest med en sådan ambitiös festkommitté! Lite kul också att vi körde nästan exakt samma koncept på mitt jobb. Vi hade också Luciatåg med blandade seriösa och spexiga sånger, vi skippade också traditionell julmat och åt faktiskt just lax och potatis. Däremot var tävlingen hos oss inte tipsrunda utan man var i lag och skulle skriva upp vilka som varit julvärdar på SVT sedan Arne Weisse. (Jag var katastrofalt dålig på det.) Och efterrätten var inte cheesecake utan vi var lata och hade bara köpt massor av chokladaskar (Paradis, Aladdin, After Eight...). Men det var en kul fest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, låter klassiskt men framgångsrikt, i mina öron! :) Men julvärdar.. Jösses... Kom du på någon? I haz no idea. Gina, bara för att det var ett sådant ståhej om henne. Mer kan jag inte.

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)