Lösenord

onsdag, februari 14, 2018

Paris: Dag 2, Brödhjärta och tryffelburgare

Lördagsmorgonen vaknade jag upp av solens strålar (åh?! hur ofta får en göra det nuförtiden?), och förstod först inte riktigt var jag var någonstans. När insikten sedan slog mig bredde jag ut mig i sängen och bara kände harmoni i hela kroppen.


Som ni ser ovan var himlen helt klarblå, inte ett moln, och utanför så hade hela snökaoset från gårdagen töat bort. Fanns knappt något minne kvar - det var över 10 grader varmt och solen sken. Helt fantastiskt! Jag tog en promenad genom marknaden, och fastnade i dofterna av färsk fisk, grönsaker, frukt, blomster och ostar.


Gick förbi ostbutiken och önskade mig ha råd att köpa med mig halva butiken hem.


Lördagssolen letade sig fram runt alla gathörn, och helgpigga fransoser sprang omkring och veckohandlade i de olika lokala butikerna. Ljuden som omslöt mig var karakteristiskt för morgon i Paris: en hackig moppe som smäller förbi, klackarna från snabbstegande franska damer, utropet från en frukthandlare, en bil brummar dovt i bakgrunden, franska meningar slängs hit och dit mellan förbipasserande....


Kom till slut ut ur marknads- och butikskvarteret, och begav mig mot Loïcs jobb.


45 minuter senare var jag där (tar egentligen vara 30 minuter att gå, men jag tog en liten njutbar omväg), och redo att möta upp Loïc som precis skulle sluta jobbet. Olyckligtvis skulle han dra över tiden, fick jag höra, och han hade då sagt till sina kollegor att "Emelie kommer komma inom kort, då skall hon få en kopp te - Earl Grey - med kall mjölk till. På sekunden hon kommer in skall hon få det!". Jag kände mig så bortskämd!

Han kom även ut lite snabbt med två nygräddade baguetter till mig, och ett litet brödhjärta som han gräddat som en tidig morgonbeställning inför alla hjärtans dag.


Jag slog mig ned, drack mina sex (!) koppar te som fanns tillgängliga och åt upp den lilla baguettesnutten som var formad som ett hjärta. Tänk er, när jag bröt upp den mitt itu och ångorna från det nybakta brödet bara väller ut, långsamt och sensuellt, i varma härliga rökslingor.


Då var jag en lycklig tös. Och brödet var bland det godaste jag ätit på mycket, mycket länge.

När Loïc äntligen fått sluta hade vi vår kompisdejt som inplanerat. Vi skulle testa den nya restaurangen i en av Loïcs favorithamburgerkedja (som JAG introducerat honom för, dessutom!), PNY. Denna heter PNY Voyager, och låg en timme upp, nära Montmartre.


Interiören var futuristisk och flashig, och vi slog oss ned och beställde in. Jag var bold och tog en ny sorts burgare - tryffelburgare med oeuf à cheval (betyder: ridande ägg = stekt ägg).


JÄTTEGOTT! Här ser ni mig med äggula i hela fejset. #göllitjej


När vi ätit upp var jag mer än mätt (men glad!) och vi fortsatte vår promenad. Jag tänkte lämna av Loïc vid lämplig tågstation, och det var visst en timme ned som passade sig bäst. Vi traskade dit..!


Åh, Paris.. Paris...

Jag handlade en liten alla hjärtans dags-present åt min Emil hos Jeff de Bruges (känner ni till) - en hutlöst dyr men toksnygg chokladask med flera våningar och högkvalitetschoklad. Sedan kramade jag Loïc adjö för denna dag och började gå hemåt.


Jag var inte hemma förrän 1½ timme senare - alltså hade jag varit ute och gått i totalt 5 timmar denna dag. Jag var helt slut i hela benen!


Tur att jag hade baguetterna som Loïc bakat till mig!


Jag gjorde världens godaste smörgås (smör, ost, skinka och sallad) pga fransk baguette = alltid bäst. Sedan låg och jag scrollade på mobilen länge länge länge, chattade med Emil, skickade bilder och bara hade det härligt.

För sen somnade jag.

4 kommentarer :

  1. Ser heeeeelt ljuvligt ut, så så så avis på allt. Eller kanske inte på ägget på hamburgaren för det gillar jag inte, men resten! wowowoww Paris alltså. När ska du dit nästa gång?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jag var inte heller så förtjust där. Ägget var godare att äta var för sig! Men sååå gott.

      Nästa gång? Jag bokade en resa igen 11-16 maj!! och sen två veckor i oktober. Och om jag har tur, någon weekend därmellan!!! :3

      Radera
  2. Men åh. Vilken fin vän du har i Paris!

    Stekt ägg på burgare? Den låter intressant haha, måste testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gört!! Jag är mer ett fan av att ha ägget på sidan, men det är verkligen en grej här. De har gärna stekt ägg på både burgare och pizza i Frankrike :O

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)