Lösenord

lördag, februari 17, 2018

Paris: Dag 3, JP-återseende och burgardejt #36

Rungande protester angående Paris-pausen här i bloggen, wow! Jag menade visserligen inte att sluta skriva om det helt, utan att sticka av med lite andra inlägg om dagarna som kommit emellan. Men roligt att se er så intresserade..! Så vi fortsätter...

Söndagen, den sista heldagen i Paris, vaknade jag upp i detta täcktrassel. En sak att säga om den här studion: Täcket är vansinnigt mysigt. Tjockt och bulligt och varmt och tungt. Sov så himla bra.


Redan innan resten av Parisarna klivit ur sängen smög jag ut på boulangerie-jakt (vilket är lättare sagt än gjort på en söndag!). Jag var tvungen att traska runt ett tag bland mina tidigare boulangerier... Jag menar, jag har ju testat de flesta i kvarteret, men eftersom det var 3 år sedan nu så minns jag inte vilka som var öppna på söndagarna...


Men till min förtjusning var ett av mina favoritboulangerier öppet! Huré! (eller 'Hurra!' som en skulle kunna dra parallellen till i detta fall). Huré tyckte jag så mycket om, då det var dessa som introducerade mig för mina franska favoritbakverk: pain au chocolat aux amandes samt turbichoc.


Jag köpte en demi-tradidion, pas trop cuite (s'il vous plaît!!!), som på den gamla goda tiden, och traskade hemåt. Åh, den var alldeles varm, fluffig, gosig... (japp, jag tog en tugga på vägen hem).


Som jag sedan åt hemma i min stillhet, scrollandes på mobilen. Och sedan piffade jag!


Då klockan var runt 12 tog jag mig ut igen, och denna gång på promenadäventyr. Kolla, hur vackert?!!


Gick förbi järndamen igen. #hopplös


Fortsatte traska runt i 7:e arrondissemanget.... 


... där jag tycker byggnaderna är så fasligt stora och pampiga. Älskar pampiga fasader.


Så kom jag efter 1½ timme ned till mitt gamla boulangerie. Åh! Tyvärr var inga gamla kollegor där, men jag träffade min chef Nadia, gav henne en påse zoo (svenskt godis är en obligatorisk present!) och pratade lite om hur saker var nuförtiden. En kort, men så sjukt trevlig, visit!


Vid 13-14-tiden hade jag stämt kompisdejt med en tjomme jag inte träffat på flera år. JP! Ni kanske känner honom närmare som "fransosen", som jag dejtade under ett år (!!!!) under mitt au pair-år i Paris. Han har varit borta ett år och jobbat i Canada, både med animerade filmer och fotande till instagram (hans instagramkonto har växt sig rätt stort nu!).

I vilket fall som helst hade jag inte sett JP på flera år då han varit borta och rest, men nu var han tillbaka i Paris och dessutom hittat ny lägenhet! Den ville jag se!


På gränsen mellan 6: och 7:e arrondissemanget låg hans lilla boning, och när vi sågs igen fick jag ett stort leende på läpparna. Vilka härliga minnen jag och JP har, alltså!

Vi hängde i hans lägenhet ett tag och diskuterade kvällsplanerna, återberättade gamla minnen, skrattade, skämtade, berättade om Emil/hans flickor i Canada och hade det bara allmänt chill. Men till kvällen: klart vi skulle ha burgardejt!!!! Kommer ni ihåg? Totalt hade vi hunnit testa 35 burgarhak innan, och denna gång skulle vi hit. Till Birdy.


En 20-minuters promenad från hans lägenhet, vi slog oss ned och beställde burgare. Helt sjukt hur vi inte har förändrats på den fronten: jag utan sås på min, han utan ost.


Min var god! Inte jätte-god, men god! Burgaren fick 6/10 och lokalen 2/10.


Burgare #36. 

Sedan kramades vi hejdå, och såg till att ses igen nästa gång jag är i Paris. Oförskämt kul att se honom faktiskt - det var jag inte beredd på. Roligare att vara vän med honom än att dejta honom, det är ett som är säkert (haha!).


Jag gick halvtimmen hem förbi Eiffeltornet igen, innan jag kom hem.


Väl hemma hade jag lååååånga nattsamtal med Emil och somnade sedan som en jävla stock. Dagen efter skulle jag åka hem......


4 kommentarer :

  1. Måste fråga om fonden i din lya, den med bokryggar och siffror: Är det en tapet!?
    Måste ha varit härligt att du fått återuppleva dina promenader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var en tapet. Även det en udda sak. Kanske de försökte få det att se större ut?

      OCH JA!! GUD, vad jag saknat promenaderna <333

      Radera
  2. Sjukt att det har gått flera år sen du träffade JP, känns ju som om det var typ i våras! Roligt att träffa en gammal goding igen, hur som helst, och kul med gamla traditioner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, håller med! Känns verkligen som att det var typ nyss. Men ja, det var riktigt fint att se honom, över förväntan kul :')

      Radera

Tack, nu gör du mig glad!

(Alla kommentarer granskas innan de publiceras. Vill du ha svar, så skriv gärna emailadress här!)